משרד התקשורת מפרסם טיוטה להערות הציבור במטרה להרחיב את הפטורים מהצורך להוציא את אישור המשרד ביבוא מסחרי או אישי

הטיוטה פתוחה להערות הציבור עד ה-30.8.24

תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), התשפ"א-2021 ("תקנות הפטור") קובעות כי סוגים מסוימים של מכשירים אלחוטיים יהיו פטורים מרישוי ולא יחולו לגביהם הוראות פרק ג' לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 ("הפקודה"). 

בחודש אפריל 2021 נכנסו לתוקף תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), תשפ"א-2021.

ביום 2.5.2022 הרחיב משרד התקשורת את היקף המכשירים האלחוטיים הפטורים מהצורך להוציא אישור ממשרד התקשורת ביבוא מסחרי כך שיכללו בתוכם גם:

  • מצלמות (דוגמת מצלמות לרחפנים, אופניים ואופנועים, מצלמות מקצועיות ועוד- למעט מצלמות אבטחה ומצלמות תינוק)
  • חלפים לציוד רט"ן (דוגמת טאבלט)
  • משקל דיגיטלי
  • שלט רחוק לטלוויזיה

גורמי המקצוע במשרד התקשורת ("המשרד") ממשיכים לבצע מעת לעת בחינה של מכשירים אלחוטיים מסוגים שונים המגיעים לאישור המשרד, לרוב במסלול "אישור התאמה", או מיובאים לישראל בכלל. השימושים הטכנולוגיים והיקפי הצריכה של מכשירים אלחוטיים משתנים באופן שמחייב תיקוף שוטף ותדיר של האסדרה בנושא, תוך ניהול סיכונים, קרי ניסיון לאזן בין האינטרסים השונים המוגנים לפי הפקודה, ובכלל כך קידום ניצול יעיל של תדרי רדיו ומניעת הפרעות אלחוטיות ככל הניתן למערכות תקשורת או אלחוטיות הפועלות כדין, וכן מתן אפשרות לקידמה טכנולוגית וצרכנית תוך הפחתה של הנטל הבירוקרטי מקום שניתן להקל בו.

 

בהתאם לכך, מפרסם משרד התקשורת את כוונתו להרחיב את הפטורים כמפורט בדברי ההסבר להלן:

תקנה 2

מוצע לתקן את תקנה 2 לתקנות הפטור שעניינה "פטור למכשיר אלחוטי", ולהוסיף סוגים נוספים של מכשירים אלחוטיים אשר יהיו פטורים מרישוי בייבוא בכלל, הן בייבוא אישי והן בייבוא מסחרי:

  • מקרן וידאו ביתי או משרדי (Projector) שמתקיימות בו הוראות הדירקטיבה האירופית Radio Equipment Directive (2014/53/EU), והוא נושא סימון CE המעיד על כך - כיום מקרן וידאו ביתי או משרדי (Projector) הוא מכשיר אלחוטי הפטור מרישוי בייבוא אישי בלבד. לאחר שהוכח שהוא לא היווה סיכון להפרעות אלחוטיות בתקופה בה היה פטור מרישוי בייבוא אישי, מוצע להרחיב את הפטור גם לייבוא מסחרי לציוד זה, ולהוסיף תנאי לפטור לפיו המכשיר נושא סימון CE המעיד על עמידה בהוראות הדירקטיבה האירופית Radio Equipment Directive (2014/53/EU),;
  • קונסולת משחק (Gaming Console) שמתקיימות בה הוראות הדירקטיבה האירופית Radio Equipment Directive (2014/53/EU), והיא נושאת סימון CE המעיד על כך - כיום קונסולת משחק (Gaming Console) היא מכשיר אלחוטי הפטור מרישוי בייבוא אישי בלבד. לאחר שהוכח שהוא לא היווה סיכון להפרעות אלחוטיות בתקופה בה היה פטור מרישוי בייבוא אישי, מוצע להרחיב את הפטור גם לייבוא מסחרי לציוד זה, ולהוסיף תנאי לפטור לפיו המכשיר נושא סימון CE המעיד על עמידה בהוראות הדירקטיבה האירופית Radio Equipment Directive (2014/53/EU) ;
  • מטען אלחוטי שמתקיימות בו הוראות הדירקטיבה האירופית Radio Equipment Directive (2014/53/EU), והוא נושא סימון CE המעיד על כך - כיום מטען אלחוטי הוא מכשיר אלחוטי הפטור מרישוי בייבוא אישי בלבד. לאחר שהוכח שהוא לא היווה סיכון להפרעות אלחוטיות בתקופה בה היה פטור מרישוי בייבוא אישי, מוצע להרחיב את הפטור גם לייבוא מסחרי לציוד זה, ולהוסיף תנאי לפטור לפיו המכשיר נושא סימון CE המעיד על עמידה בהוראות הדירקטיבה האירופית Radio Equipment Directive (2014/53/EU);
  • שתל שבלולי לשיפור השמיעה – מכשיר אלחוטי שכיום פטור מרישוי אם הוא עומד במגבלות הקבועות בתקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה), התשפ"א-2021 ("תקנות אישורי התאמה"). מוצע לפטור אותו מרישוי, הן בייבוא אישי והן בייבוא מסחרי, כפי שנהוג במספר מדינות, מאחר שנמצא כי הוא פטור מרישוי במספר מדינות בעולם בשל נתוני שידור נמוכים מהסף היכול לגרום להפרעות אלחוטיות. לאחר התיקון, יבואן של שתל שבלולי לשיפור השמיעה לא יידרש עוד לקבל אישור התאמה מאת משרד התקשורת כתנאי לייבואו.

תקנה 3

מוצע לתקן את תקנה 3 לתקנות הפטור שעניינה "פטור למכשיר אלחוטי בייבוא אישי", ולמחוק מכשיר אלחוטי שאינו נדרש לפטור בייבוא אישי מאחר שהוא פועל בטכנולוגיה הפטורה מרישוי, הן בייבוא אישי והן בייבוא מסחרי:

  • דיבורית לרכב – מכשיר אלחוטי הפועל בטכנולוגיית Bluetooth הפטורה מרישוי, הן בייבוא אישי והן בייבוא מסחרי, על פי תקנה 2(1) לתקנות הפטור. לכן, מוצע למחוק אותו מתקנה 3 שעניינה פטור מרישוי בייבוא אישי בלבד. בפועל, אין במחיקת מכשיר זה מתקנה 3 החמרה ביחס ליבואנים של ציוד זה;

נוסף על כך, מוצע להוסיף לתקנה 3 לתקנות הפטור מכשיר אלחוטי שיהיה פטור מרישוי רק בייבוא אישי:

  • חיישן לתינוק עם מצלמה (Baby sense/monitor) – מכשיר אלחוטי שלרוב פטור מרישוי ובלבד שהוא עומד במגבלות הקבועות בתקנות אישורי התאמה. מוצע לפטור אותו מרישוי בייבוא אישי בלבד, וזאת מאחר שבבדיקת המפרטים של המכשיר באתרי קניות באינטרנט, לגבי התדרים בהם הוא פועל, לא נמצא כי הוא יכול להוות סיכון להפרעות אלחוטיות בתחומי התדרים בהם הוא פועל בדרך כלל. לאחר התיקון, אדם המבקש לייבא מכשיר כאמור, בייבוא אישי, לא יידרש עוד לקבל אישור התאמה מאת משרד התקשורת כתנאי לייבואו. ייבוא מסחרי של ציוד זה ימשיך להיעשות במסלול "אישור התאמה" קרי על היבואן לפנות למשרד ולבקש אישור התאמה שהוא היתר לייבוא מסחרי, לפי תקנות אישורי התאמה.

תקנה 8

מוצע כי המנהל יבצע בחינה תקופתית של האסדרה המוצעת, בתום תקופה של 5 שנים, וזאת בהתאם להוראות סעיף 24 לחוק עקרונות האסדרה, התשפ"ב-2021.

  • לעיון בטיוטה המלאה- לחצו כאן
  • להגשת הערות ישירות באתר החקיקה הממשלתי עד ליום 30.8.24- לחצו כאן
למידע נוסף בתחום זה