אושרה רפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל" בהיבט יעילות אנרגטית של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה

רפורמת "מה שטוב לאירופה, טוב לישראל" מקיפה 4 תחומים: תקינה רשמית בפיקוח משרד הכלכלה, מזון, תמרוקים ויעילות אנרגטית של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בפיקוח משרד האנרגיה.

שמחים לעדכן כי פרק היעילות האנרגטית עבר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום 15.7.24 ופורסם ברשומות היום 18.7.24

לעיון בנוסח התיקון לחוק מקורות אנרגיה כפי שפורסם ברשומות - לחצו כאן 

רקע:

מדובר בהשלמה לרפורמת היבוא הקודמת שנכנסה לתוקף ב-1.9.22 בה משרד האנרגיה אימץ את דרישות חוקיות היבוא האירופיות לעניין דרישות נצילות אנרגטית, דרישות הספק במצב המתנה ודרישות לעניין תווית דירוג אנרגיה.

לעיון במידע מפורט על הרפורמה הקודמת באתר משרד האנרגיה - לחצו כאן

עיקרי השינויים בתיקון החקיקה שאושר:

1. הוספת מסלול יבוא חדש המבוסס רישום של המוצר המיובא במרשם האירופאי EPREL- תיקון סעיף 3ד1 לחוק

במסגרת מסלול זה, אין חובה להחזיק DOC או תעודת בדיקה של צריכת האנרגיה, לצורך קבלת אישור משרד האנרגיה, וניתן להסתפק במסמכים המעידים על רישום דגם המכשיר במרשם האירופי לתוויות אנרגיה למכשירים צורכי אנרגיה (European Product Registry for Energy Labelling). בנוסף ובדומה למסלולים הקיימים יש לצרף תווית דירוג אנרגטי המתאימה לרמת הנצילות האנרגטית של המכשיר- רק אם נדרשת תווית כאמור בדרישות חוקיות היבוא האירופאיות.
נקבע בתיקון שמשרד האנרגיה יפרסם באתר האינטרנט שלו את רשימת סוגי המכשירים צורכי האנרגיה במסלול האירופי הרשומים במרשם זה.

מועד הכניסה לתוקף של המסלול החדש - הינו ה-1.11.2024 כאשר ישנה סמכות לשר האנרגיה לדחות מועד כניסה זה באם לא תהיה מוכנות מחשובית עד ה-1.2.25.

שימו לב, מדובר במסלול המתווסף על החלופות הקיימות ולא מבטל אותן -היבואן רשאי לבחור במסלול המתאים מבחינתו.

2. ביטול מגבלת התוקף של אישורי משרד האנרגיה לשנה בלבד - תיקון סעיף 3ו לחוק

בהמשך לפניה שלנו בבקשה להקל על הנטל הנובע מהדרישה לחדש מדי שנה את אישור משרד האנרגיה, תוקן הסעיף בחוק כך שמגבלת התוקף של שנה בלבד הוסרה (כמובן כל עוד מדובר באותו המוצר). במקרה בו השתנתה דרישת הנצילות האנרגטית האירופית שעל בסיסה ניתן האישור ליבואן, משרד האנרגיה יפרסם הודעה על כך באתר האינטרנט של המשרד ויציין בהודעתו את המועד שבו יפקע תוקף האישורים כאמור, ובלבד שתוקף האישורים יהיה לתקופה שלא תפחת משנה מיום פרסום ההודעה. בהודעה משרד האנרגיה יתייחס גם ללוחות הזמנים בהקשר של שיווק המוצר (לא רק בהקשר של מגבלה על יבוא ועל ייצור).

שימו לב: יבואן / יצרן / מכשיר שקיבל אישור, או שייבא / ייצר מכשיר שפטור מאישור אנרגיה במצב המתנה כמפורט (להלן) נדרש לבדוק אחת ל-6 חודשים לפחות באתר האינטרנט של משרד האנרגיה האם פורסמה הודעה כאמור.

כמו כן, במידה ודגם המכשיר נמחק ממרשם ה- EPREL, האישור שניתן למכשיר במסלול זה יהיה תקף למשך 6 חודשים מהמועד שבו דגם המכשיר נמחק מאותו המרשם. יבואן שעושה שימוש במסלול זה צריך להיות בבקרה על כך שהדגם עדיין במרשם ואם ומתי הוא נמחק מהמרשם.

מועד הכניסה לתוקף של התיקון הזה - הינו ה-1.11.2024 כאשר ישנה סמכות לשר האנרגיה לדחות מועד כניסה זה, באם לא תהיה מוכנות מחשובית עד ה-1.2.25.

3. פטור מהצורך באישור משרד האנרגיה למוצרים שחלות עליהן רק דרישות יעילות במצב המתנה

בהמשך לפניה שלנו אל משרד האנרגיה, בטענה שאין הצדקה (בשל הנטל המיותר שזה מייצר) לדרוש אישורי אנרגיה למוצרים שחלות עליהם רק מגבלות של צריכת אנרגיה במצב המתנה ושדרישה דומה גם לא קיימת באיחוד האירופאי,  תוקן החוק בהתאם ביחס למוצרים שמפורטים בתוספת החמישית לחוק - 

(1) ממירי אפיקים ספרתיים לקליטת שידורי טלוויזיה

(2) ממירים דיגיטליים

(3) תנורי מיקרוגל

(4) מדפסות

(5) מכשירי רדיו

(6) מגבירים

(7) מכשירי טלפון אלחוטיים

(8) מחשבים

* שר האנרגיה רשאי להוסיף או לגרוע מכשירים מרשימה זו, אם נוכח כי עקב צריכת האנרגיה הנמוכה שלהם לא תיגרם בשל כך פגיעה במשק האנרגיה וכי סוגי המכשירים האמורים אינם רשומים במרשם או לחילופין, אם נוכח כי צריכת האנרגיה שלו אינה נמוכה.

הפטור הוא מהצורך באישור משרד האנרגיה למוצרים אלו, כאשר החובה המהותית שהמוצרים יעמדו בדרישות צריכת האנרגיה לפי הרגולציה האירופאית נותרה בתוקף והפטור מותנה בכך שיש בידי היבואן או היצרן אחד מהמסכים המפורטים בסעיף 3(ג)(ג) לחוק.

להלן הסבר על האפשרויות כמו שאנחנו מבינים אותם למסמכים שעל היבואן או היצרן לשמור במקרים אלו (לפי סעיף 3(ג)(ג)):

א. הגשת הצהרה לפיה:

(1) המכשיר החשמלי שלגביו מתבקש האישור עומד בדרישת נצילות אנרגטית + נתונים בעניין עמידתו של אב טיפוס של המכשיר החשמלי בדרישת נצילות אנרגטית

(2) התחייבות שלפיה –

(א) הוא יעמיד את המכשיר החשמלי שלגביו מתבקש האישור לבדיקה מדגמית בידי מפקח, במחסן היבואן, בנמל או בכל מקום שבו נמצא המכשיר החשמלי בטרם הפצתו למשווק, בלא קבלת תמורה, והכול אם המפקח יורה לו לעשות כן ובאופן שיורה לו;

(ב) הוא יעביר את המכשיר החשמלי שלגביו מתבקש האישור למעבדה בישראל לשם בדיקת עמידתו בדרישת נצילות אנרגטית, וכן יישא בהוצאות הבדיקה ויעביר את תוצאותיה לבחינת הממונה, והכול אם המפקח יורה לו לעשות כן ובאופן שיורה לו.

ב. תעודת בדיקה ממעבדה מוסמכת של ארגון ILAC ממת"י או ממעבדה מאושרת אחרת, המוכיחה שהמוצר עומד בדרישות חוקיות היבוא האירופיות.

ג. מסמך הצהרת התאמה לתקנות ולתקנים אירופאיים DOC (Declaration of Conformity) באנגלית, מטעם היצרן או מטעם נציגות שהיצרן הסמיך.

ד. הצהרה עצמית בנוסח שפורסם באתר האינטרנט של משרד האנרגיה שלפיה המכשיר עומד בדרישת נצילות אנרגטית.

מועד הכניסה לתוקף של תיקון זה של החוק הינו 30 יום מהפרסום ברשומות (30 יום מה 18.7.24). נציין שלאחרונה תוקן צו יבוא חופשי באופן שהוסיף החל מה 1.8.24 דרישה לאישור משרד האנרגיה למיקרוגל ואולי גם למספר בודד של מוצרים נוספים המופיעים בתוספת החמישית שהחל מעוד 30 יום ייכללו בסעיף הפטור החדש. פנינו אל משרד האנרגיה על מנת שיוציא הבהרה מה על היבואנים של מוצרים אלו לעשות. 

4. שמירת מסמכים אכיפה ועיצומים כספיים:

נוסף על סעיפי האכיפה הקיימים בחוק נוספו סעיפי אכיפה חדשים ובכלל זה סמכות להטיל עיצומים כספיים אם נמצא שיבואן ייבא מכשיר במצב המתנה בלי המסמכים המתאימים ל-60,000 ₪ ליחיד ו-120,000 ₪ לתאגיד.

יבואן או יצרן שהגיש בקשה לאישור על פי הצהרה או לאישור על פי הצהרה של מכשיר חשמלי במסלול האירופי או לאישור הממונה על יסוד מידע כוזב או שגוי, לרבות באמצעות הצהרה כוזבת או שגויה או נתונים כוזבים או שגויים, הופך להיות מפר אמון, לתקופה שיקבע ושלא תעלה על שנה; משך התקופה ייקבע בשים לב לחומרת ההפרה ולנסיבותיה. סכום העיצומים בהקשר של הפרה בנושא זה על יבואן מפר אמון הינו ל-80,000 ₪ ליחיד ו-160,000 ₪ לתאגיד.

נקבעו בהתאמה לתיקונים שנעשו בחוק שינויים בדרישות שמירת המסמכים.

שימו לב: האמור לעיל הוא סקירה כללית, שאינה מלאה ואינה ממצה של הבנתנו את התיקונים שאושרו בחוק מקורות אנרגיה. הנוסח המחייב הוא זה של תיקון הפקודה כפי שפורסם ברשומות.

 

למידע נוסף בתחום זה