עו"ד אבי מונטקיו | משרד עו"ד אבי מונטקיו | שירותים עסקיים | משפט מסחרי | 10/03/2016

התמודדות עם חיקויי אופנה ודרכי ההגנה על עיצוב דגמי אופנה

לצערנו, תופעת החיקויים והעתקות של מוצרי אופנה מוכרת כמעט לכל מעצב, יבואן ולמעשה לכל עוסק בתחום הטקסטיל וההלבשה. תופעה זו מסבה נזקים כספיים כבדים כתוצאה מפגיעה במכירות בשל תחרות לא הוגנת ואובדן ההשקעה לצד ירידה לטמיון של זמן וממון רב שהושקעו בפיתוח ועיצוב.


בעוד המעצב, או היבואן, נוטלים על עצמם סיכון רב בהחדרת עיצובים חדשים לשוק, כל שנותר לחקיינים הוא להמתין ולבחור את המוצרים המצליחים ביותר לצורך העתקתם.


אלא, שניסיונותיהם של הנפגעים למנוע את העתקת מוצריהם באמצעות הליכים משפטיים בבתי המשפט מסתיימים לא אחת בכישלון, גם במקרים בהם נקבע באופן ברור על ידי בית המשפט שבוצעה העתקה של מוצר מקורי.


בתי המשפט בישראל פועלים על בסיס הנחת יסוד כי העתקה היא מותרת ולגיטימית, וזאת כל עוד לא נפגעה זכות קניינית מוגנת.


משזו הנחת המוצא של בתי המשפט בישראל, כי העתקה והחיקוי הינם מותרים, על המעצב או היבואן המעוניינים למנוע את מעשי החיקוי ולקבל פיצוי מתאים, לנקוט במספר פעולות לצורך קבלת הזכות הקניינית שתקנה לו הגנה על עיצוביו.


החוק הישראלי מעניק למעצב מספר דרכי הגנה, כאשר הטובה ביותר להגנה על עיצוב אופנה הינה באמצעות רישום מדגם ברשות הפטנטים. מדובר בהליך זול יחסית, המעניק הגנה לעיצוב אופנה לשנים רבות. יש לזכור, כי תנאי בסיסי לרישום מדגם הוא שהדגם יהיה חדש ומקורי, ואשר טרם פורסם או הוצג למכירה.


במקרים של עיצוב פרטי אופנה שאינם מיוצרים בכמות מסחרית ובתהליך תעשייתי, אלא באופן יחידני כדוגמת שמלות כלה, ניתן ליהנות אף מהגנת חוק זכות יוצרים, ובאמצעותו למנוע את מעשי החיקוי ואף לזכות בפיצוי כספי ללא הוכחת נזק. במקרה זה יש לפעול מראש באופן שיקל על הוכחת המקוריות באמצעות תיעוד תהליך היצירה והעיצוב.

 

לשכת המסחר שמה לה למטרה לסייע לחבריה הנפגעים מתופעת החיקויים במתן ייעוץ מקצועי ומשפטי. הנכם מוזמנים ליצור עמנו קשר לצורך קבלת יעוץ והכוונה בהתאם לכל מקרה ומקרה.

 

האמור לעיל הינו תקציר כללי ולא ממצא, ואינו מהווה יעוץ משפטי. בכל מקרה יש לפנות לקבלת יעוץ משפטי.


• עוה"ד אבי מונטקיו הינו חבר הלשכה, המתמחה בדיני קניין רוחני ובעל ניסיון בהגנה על מעצבי אופנה.
לקבלת מידע נוסף וליעוץ ראשוני ללא תשלום ניתן ליצור קשר עם עו"ד אבי מונטקיו, טל. 03-5606454, דרך מנחם בגין 23, מגדל לוינשטיין, תל-אביב.

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.