עו"ד שוש רבינוביץ | שירותים עסקיים | צרכנות | 23/01/2014

בית משפט דחה תביעה להשבת כספים לנרשם לקורס - סקירה משפטית

לאחרונה ניתן פסק דין בבית המשפט לתביעות קטנות בטבריה בנושא ביטול השתתפות  בקורס. 

התובע נרשם לקורס יבוא ויצוא של המכללה העסקית של לשכת המסחר תל אביב (הנתבעת) בעלות של כ-5000 ₪. התובע נרשם כחמשה שבועות לפני מועד תחילת  הקורס.
 
עשרה ימים לפני תחילת הקורס ביקש התובע לדחות השתתפותו ונציגי המכללה הסכימו  לכך. יומיים לאחר מכן ביקש התובע לבטל  את  העסקה לחלוטין, בטענה כי  הוא אינו יכול לעמוד בתשלום.
 
הנתבעת טענה כי על פי הסכם  ההתקשרות, עליו חתם  התובע, זכאי התובע  לבטל את  השתתפותו בקורס בתוך 14 יום ממועד עשיית ההסכם ובלבד שהביטול ייעשה 7 ימי  עבודה לפני קיום הקורס. התובע לא עמד בתנאים אלה. הנתבעת עוד טענה כי היא נערכת לפתיחת קורסים על בסיס צפי לכמות מסוימת של תלמידים ועל בסיס זה היא לוקחת על עצמה התחייבויות שונות מול ספקים ומרצים. אף שהתובע לא היה זכאי  לבטל את ההסכם, הסכימה הנתבעת, לפנים משורת הדין ומתוך התחשבות בו, להשיב לו מחצית מן הסכום ששולם.
 
על אף זאת, החליט התובע, כעבור שנה, לתבוע את שאר הסכום בבית משפט לתביעות  קטנות.
 
השופטת אילונה אריאלי דחתה את תביעת התובע.
 
על פי תקנה 2(3) לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), 2010 - תשע"א וסעיף 9 לתוספת  לתקנות, צרכן רשאי לבטל הסכם שעניינו חוגים וקורסים תוך 14 ימים מיום  עשיית  ההסכם ובלבד שהביטול ייעשה 14 ימים שאינם ימי מנוחה לפחות, קודם למועד תחילת  השירות.
 
ההסכם עם המכללה, עליו חתם התובע אף מטיב עם הצרכן, שכן, נאמר בו כי ניתן לבטל את ההשתתפות תוך 14 ימים מיום עשיית העסקה ובלבד שהביטול ייעשה 7 ימי  עבודה לפני קיום הקורס.
 
עוד נאמר בהסכם ההתקשרות כי "במקרה של ביטול הרשמה לאחר התקופה [המצוינת  בהסכם], לא אהיה זכאי להחזר כספי כלשהו".   
תנאים  אלה מופיעים בהסכם  פעמים: פעם אחת, בהדגשה ובהבלטה על גבי "טופס ההרשמה" ופעם נוספת בתנאי ההסכם עצמו.
השופטת מציינת כי מאחר וההסכם נחתם ב-13.2.12 ובקשת התובע לביטול העסקה הוגשה לנתבעת ב-15.3.12, חלף מועד הקבוע לכך בתקנות ובהסכם.
 
השופטת עוד מציינת כי "הסיבות האישיות שעמדו ביסוד ביטול העסקה על ידי  התובע (קושי כלכלי, קושי בעבודה וכיוצא  באלה), אינן  מעלות ואינן מורידות לעניין תנאי ביטול העסקה להם התחייב התובע במפורש בהסכם, ושאר כאמור קבועים גם  בתקנות."
 
עוד הוסיפה השופטת כי הנתבעת לא רק שנאותה להשיב מחצית מן הסכום  לפנים משורת  הדין, אלא גם הציעה מתן זיכוי בגובה המחצית השנייה להשתתפות  באחד  הקורסים האחרים שמתקיימים במכללה. מדובר  בהסכם  פשרה  שאותו  הפר  התובע בעצם  הגשת  התביעה.
 
השופטת פסקה  כי על התובע לשלם הוצאות משפט בסך 800 ₪.

הערות:
 
תקנות הגנת הצרכן (ביטול  עסקה) מעניקות לצרכן זכות ביטול של סוגי עסקאות, גם אם אין כל סיבה מיוחדת לביטול. ככלל, התקנות מטיבות עם הצרכן ומעניקות לו זכויות רחבות. עם זאת, בתחום של חוגים וקורסים, המחוקק התחשב בעובדה שנדרשת היערכות מוקדמת בארגון חוגים וקורסים, הכוללת התחייבויות כספיות וחוזיות עם מרצים וספקים.
 
התקנה המקורית מ-2010  קבעה פרקי זמן לביטול קצרים יותר: תוך 14 יום מיום עשיית העסקה ובלבד  שהביטול ייעשה 7 ימים שאינם ימי מנוחה, קודם  למועד תחילת  השירות. במרץ  2012 שונתה התקנה כך  שניתן  לבטל  את ההשתתפות  בקורס "תוך  14 יום מיום עשיית העסקה ובלבד שהביטול ייעשה 14 ימים שאינם ימי מנוחה, קודם  למועד תחילת  השירות. על כן, המחוקק הרחיב את ההגנה על  העוסקים, על מנת לאפשר להם להיערך  כראוי  למערך הקורסים המנוהל על ידם.
 
 
עו"ד שוש רבינוביץ,  מנהלת הלשכה  המשפטית,  לשכת  המסחר  תל אביב  והמרכז, shoshr@chamber.org.il

למידע נוסף בתחום זה