מורידים את מחירי הדיור: סוכם הנוסח הסופי של ההסכם הבילטראלי להבאת אלפי עובדים מסין לענף הבניין בארץ

לאחר 7 שנות עבודה מאומצות של התאחדות תאגידי כח אדם זר בענף הבניין, הפועלת באיגוד לשכות המסחר, נחתם סיכום הנוסח הסופי של ההסכם הבילטראלי להבאת אלפי עובדים לענף הבניין מסין. ההסכם ייחתם רשמית בטקס בסוף חודש פברואר. עד למועד החתימה פועלים הצדדים להסדרת כל ההכנות הנדרשות להבאת העובדים באופן מיידי. בחצי השנה הראשונה לקיום ההסכם צפויים להגיע כ-6000 עובדים.

יו"ר התאחדות תאגידי כח אדם זר בענף הבניין, אלדד ניצן, בירך על החתימה באומרו: "המאבק שאנו מנהלים מאז 2010 נושא סוף סוף פירות. לאחר שנתקלנו בתחילה בהתנגדות חריפה מצד הגורמים הרלוונטיים במשרדי הממשלה, אנו מברכים על כך שהגיעו למסקנה המתבקשת אודות הצורך בהבאת עובדים מסין המיומנים בעבודות הרטובות. כולנו תקווה שחתימת ההסכם תביא לייתור הרעיון המוטעה להבאת חברות בנייה זרות, שכן הגעתן עלולה לפגוע קשות בתעשייה הישראלית.

כעת עם הפנים קדימה, מלבד חתימת ההסכם, על הממשלה להסיר את חסמים בירוקרטיים הקיימים בכדי שאפשר לנו ולחברות הבנייה הישראליות לעבוד ביעילות על הגדלת היצע הדירות שתוביל לירידת מחירי הדיור לכולם".  
  
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, פעל גם הוא באופן אישי לקידום הסכם זה. בהתכתבות שערך לין בחודש נובמבר עם שר האוצר, משה כחלון, האיץ לין בכחלון לזרז את חתימת ההסכם הבילטראלי עם סין, להבאת עובדי בניין נוספים על ידי התאגידים, עקב היעדר כמות מספקת של עובדים מיומנים בעבודות הרטובות. "באמצעות ההסכם תיווצר תחרות בין החברות הזרות לבין החברות הישראליות, אשר תמקסם את הפוטנציאל הטמון בהגדלת היצע הדירות לשם הוזלת מחירי הדיור" פירט לין. לין אף הדגיש בפני שר האוצר את חשיבותם של תאגידי כח אדם זר לבניין, כגופים מסודרים הפועלים מתוקף צו משרד הכלכלה ומצויים בפיקוח המדינה, לשם הבטחת מלוא זכויות עובדי הבניין הזרים ובטיחותם בישראל.

עם היוודע דבר חתימת הסיכום הסופי הביע לין את הערכתו לשר האוצר במכתב אישי בו כתב, "אין לי ספק שהבאתם של אלפי עובדי בניין סיניים תאיץ מאוד את קצב הבניה בישראל וגם את איכותה".

ההסכם נחתם בין מדינת ישראל לבין משרד הסחר הסיני והתאחדות הקבלנים הסינית. בראש המשלחת שנמצאת בימים אלו בסין עומד יו"ר מטה הדיור הלאומי אביגדור יצחקי וחברים בה יו״ר הוועדה הבין-משרדית להסכמים בילטראליים, אמנון בן עמי (לשעבר מנכ״ל רשות האוכלוסין וההגירה), מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני, ונציגים נוספים.
  
הסכמים בילטראליים שונים קודמו במהלך השנים האחרונות בעקבות החלטת ממשלה שהתקבלה בשנת 2011. אחת ממטרותיהם העיקריות של ההסכמים היא למגר את תופעת דמי התיווך ותופעת הסחר בבני אדם. הסכמים מסוג זה מאפשרים בקרה, פיקוח וליווי הגעת העובד והעברתו בישראל מטרם הגיוס ועד לסיום עבודתו בישראל. הסכמים דומים נחתמו עם בולגריה, אוקראינה, רומניה ומולדובה.

 

 

למידע נוסף בתחום זה