חטיבת הרשתות הקמעונאיות יוזמת תכנית פעולה להעלאת הפריון בענפי המסחר והשירותים

הרשתות הקמעונאיות מבקשות מהאוצר להחיל שורת מהלכים שיאפשרו להעלות את הפריון בענפי המסחר והשירותים, ובהם מימון הכשרות מוכרנים בחנויות ופטור ממס ליבואנים.

חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר הגישה למנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, העומד בראשות ועדה הבוחנת את הפריון במשק, נייר עמדה הכולל שורה של מהלכים והמלצות להעלאת הפריון בענפי המסחר והשירותים, באופן שישפר אותו ביחס לממוצע במדינות ה - OECD 

לדברי אורן רווח, יו"ר חטיבת הרשתות הקמעונאיות באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל (אלקליל בע"מ): "הגורם המרכזי שמושך למטה את הפריון הממוצע במשק הם ענפי המסחר והשירותים. משרדי הממשלה נדרשים להמציא כלים יצירתיים להעלאת הפריון בענפי המסחר, בדומה לכלים המוצעים לענפים אחרים במשק".

בנייר עמדה שהעביר איגוד לשכות המסחר, מפורטים 5 מהלכים שיש בהם כדי לתקן עיוותים ואפליות לעומת ענפי משק אחרים, המקבלים סיוע קבוע מהמדינה.

המהלכים שאותם דורש האיגוד כוללים בין השאר השתתפות של המדינה בתהליכי ההכשרה של מוכרנים בחנויות וברשתות שיווק; תשלום של מענקים לעובדים שממשיכים לעבוד בתפקיד מוכרנים במשך יותר משנה; השוואת תנאי התחרות בין עסקים מקומיים לבין אתרי הקניות ברשת האינטרנט שבהם עסקאות עד סכום מסוים נעשות בפטור מתשלום מכס ומע"מ; הפחתת מכסים ליבוא מוצרים שיש להם תחרות באינטרנט, כמו פריטי הלבשה והנעלה; הגבלת שטחי מסחר בערים והתאמתם לכוח הקנייה המקומי; הקלות ברגולציה; והשתתפות המדינה בהתאמת טכנולוגיות תשלום חדישות בבתי עסק, כמו קופות חכמות ועוד.

לדברי ישראלה מני, סמנכ"לית לכלכלה ומיסוי באיגוד לשכות המסחר, "על אף העובדה שכמות המועסקים בענפי המסחר מהווה 18% מכלל המועסקים במגזר העסקי, ובשיעור הדומה למועסקים בכלל המגזר התעשייתי, ענפי המסחר סובלים לאורך השנים מפריון נמוך. יישום של ההמלצות המוצעות או חלק מהן יביא לשינוי חיובי בענף, באופן שישפיע ישירות על הפריון בכלל המשק".

 

למידע נוסף בתחום זה