בעקבות פעילות איגוד לשכות המסחר: בוטל המכס על מכשירי הסלולר, בגדי תינוקות ומוצרי הנעלה במסגרת תוכנית משרד האוצר "נטו למשפחה"

בשנים האחרונות עסקה הלשכה בפעילויות שונות בנושאי מכס במטרה להקל על ההליכים בתחום זה. אמש, הוצגה התוכנית הכלכלית "נטו למשפחה" של משרד האוצר הנוגעת, בין היתר, גם בביטול המכס על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירי סלולר. 

במסיבת העיתונאים שהתקיימה אמש הציג שר האוצר, חה"כ משה כחלון, את תוכניתו הכלכלית "נטו למשפחה", הכוללת שורת צעדים כלכליים שאמורים לסייע למשפחות צעירות בישראל. העלות המוערכת של התוכנית היא כ-4 מיליארד שקלים, שיגיעו מרזרבות ועודפי גבייה שהצטברו בקופת המדינה.

עיקרי התוכנית, כפי שהוצגו במסיבת העיתונאים:

  • ביטול מכסים על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירי סלולר: יבוטל מס הקנייה על כל מכשירי הסלולר, שעמד כיום על 15%, על ייבוא בגדי תינוקות שעמד על 6% ועל מוצרי הנעלה שעמד על 12%.
  • הגדלת מענק העבודה ("מס הכנסה שלילי"): תינתן תוספת הכנסה של 495 שקלים בחודש לגברים ונשים המשתכרים משכר שנמוך מ-5,000 שקלים (עד כה המענק היה ניתן למקבלי משכורת של עד 4,800 שקלים. כמו כן, גברים קיבלו רק 330 שקלים דמי מענק).
  • הגדלת נקודות הזיכוי במס הכנסה להורים עובדים: מעתה שני בני זוג עובדים לילדים עד גיל 6 יזכו ל1.5 נקודות זיכוי כל אחד עבור ילד עד גיל שנה ול-2.5 נקודות לילד מגיל שנה עד 6. עד כה, אבות קיבלו נקודת זכאות אחת לילד עד גיל שנה, 2 נקודות לילד בגיל שנה עד שלוש ונקודה לילד בגילאי שלוש עד 4. לעומת זאת, נשים היו מקבלות חצי נקודה עבור ילד בגיל שנה ושתיים וחצי נקודות לילד מגיל שנה עד 6.
  • הוזלת הצהרונים: יינתן סבסוד דיפרנציאלי להורים עובדים, כך שכל משפחה תשלם לצהרונים בהתאם למעמד הסוציו- אקונומי של היישוב שבו היא מתגוררת. הסבסוד המינימאלי יהיה 150 שקלים.

צילום: ליאת מנדל

                                                  צילום: ליאת מנדל 

זמן קצר לאחר פרסום הדברים בירך נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, את השר כחלון על התוכנית, ואמר כי "אחת המטרות החשובות בהפחתת נטל המסים כיום צריכה להיות הגדלת ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי; והתכנית אכן מכילה מספר צעדים, כגון סבסוד צהרונים והגדלת נקודות הזיכוי, המקדמות מטרה זו. טוב ששר האוצר אינו שועה למדיניות בנק ישראל שעיקרה הגדלת נטל המס. הסיוע לשכבות החלשות דרך הפחתת נטל המס ועידוד יציאה לעבודה זו הדרך הנכונה".

כמו כן, הדגיש לין כי "יש חשיבות גבוהה מאוד להפחתת מכסים על מוצרי צריכה, כמו בגדי תינוקות, נעליים ומכשירי סלולר, שכן בקבוצת מוצרים זו התפתחה תחרות לא הוגנת מול המגזר העסקי המסורתי משום שרכישות רבות מבוצעות דרך האינטרנט, וכאשר מחיר המוצר אינו עולה על 75$ ביבוא אינטרנטי לא מוטלים מסי יבוא, כולל מע"מ". יחד עם זאת, ציין לין כי "יש לראות צעדים אלה לא כמהלך סופי אלא כצעדים חשובים ראשונים בכיוון של הגדלת ההכנסה הפנויה של התא המשפחתי".

למידע נוסף בתחום זה