חה"כ רועי פולקמן מתייחס לרפורמה במכון התקנים בישיבת נשיאות של לשכת המסחר

הנשיאות המורחבת של איגוד לשכות המסחר, בראשות הנשיא עו"ד אוריאל לין, ארחה את חה"כ רועי פולקמן, מי שיזם את הרפורמה במכון התקנים ופתיחת בדיקות התקן ביבוא לתחרות.

לין פתח את המפגש וציין כי "אנו מקיימים דיון היסטורי ומיוחד עם חה"כ פולקמן על שינויים מבניים ומקצועיים במכון התקנים, עם כניסת הרפורמה בתחילת השנה. הארגון שלנו מאמין בשוק חופשי ובתחרות."

לדברי פולקמן, "המבחן הוא היישום וביישום יש קשיים. עדיין נותר אתגר מערכות המידע ברפורמה בתקינה, אם נחכה להקמת מערכות חדשות הרפורמה לא יושם ולכן כרגע 'התלבשנו' על מערכות המידע הקיימות של מכון התקנים. השינוי במכון התקנים זו רגולציה חכמה כשהמטרה היא כניסת יבואנים קטנים ובסופו של דבר אנו נמדדים במחיר לצרכן, מגוון סביר ומחירים סבירים באופן דומה ל – OECD. מצפה מכם להיות שותפים שהתהליך יצליח."

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי "המטרה שלנו היתה בעד שמירה על איכות. מאחר ואנו עוסקים בייבוא צריך לאמץ תקנים ולא להמציא תקנים כפי שעשו במכון התקנים ב-60 השנה האחרונות. זו המלחמה הגדולה. צריך להמשיך את המעקב אחר יישום הרפורמה בתקינה, כי יש עדיין חוסר קבלה מבחינת העובדים. אנו לא מחפשים להכניס סחורה לא איכותית אלא לייבא מגוון מוצרים בדומה למקומות אחרים בעולם. כמו כן לקצר זמני בדיקות ועלויות. "

רפי פרידמן, יו"ר חטיבת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית וחטיבת המזגנים באיגוד לשכות המסחר, ציין כי "הוא שמח על כך שהצלחנו לפרוץ מחסום של אימוץ תקנים באופן מוחלט. זהו מהלך חשוב שיוזיל את עלויות הספק בחול ויקל על הפעילות העסקית. יש חשיבות להמשיך וללוות את התהליך עד שיכנס לתלם."

לעניין היבוא האישי אמר חה"כ פולקמן כי הוא מעדיף שיקנו מיבואן ישראלי, שיש לו תועלת למשק ואחריות על בטיחות המוצר, לעומת יבוא אישי באינטרנט. יחד עם זאת ציין כי הייבוא האישי הוא כלי מרכזי בהפחתת יוקר המחייה. בהקשר זה ציין כי "אמרתי למכון התקנים שהתירוץ שלהם מתייתר כי במקום שיקנו בארץ מזמינים מחו"ל ואז המוצרים הרבה פחות בטוחים ותקינים."

לגבי חוק מוסר התשלומים אמר חה"כ פולקמן כי הוא מקווה שתוך שבועיים-שלושה יסיימו ויעבירו לקריאה שנייה ושלישית. "האתגר הוא לא במשרדי הממשלה אלא בהרחבה לחברות הממשלתיות וגופים ציבוריים כמו חברת חשמל, רכבת ישראל, רשות הטבע והגנים, אוניברסיטאות  ועוד. חלק גדול יכנסו אוטומטית, ונגדיר שאחרים יכנסו תוך שנה אלא אם יוגדר אחרת. החוק לא יהיה מושלם אך הוא יהווה התקדמות גדולה מאד לעומת מה שהיה עד כה." בהקשר למשרד הבריאות, אמר כי הם לא יהיו במתווה המוסכם בחוק; בדקנו את הנושא ולא ניתן להכניס אותו לחוק בגלל צורת ההתחשבנות עם בתי החולים וקופות החולים."

בהקשר לפעילות איגוד לשכות המסחר לשיפור השירות המגזר הציבורי, אמר חה"כ פולקמן כי "אין היום רפרנט, כתובת שתפקידה לבדוק את השירות הציבורי. אני עושה כרגע עבודה על חוק יסוד:השירות הציבורי. בממשלה הנוכחית סיכוי נמוך שזה יעבור אך עם רוח גבית מכם, יש לי סבלנות ואני מאמין שהחוק יעבור. "

לין השיב לו ואמר כי "יש חברי כנסת בעלי אמביציה שלוקחים על עצמם מטרה בלתי מושגת, ובזכות התמדה הם מצליחים להשיגה. ואם חה"כ פולקמן הצליח להעביר את השינוי במכון התקנים, הוא יצליח להמשיך ולבצע רפורמות למען הציבור בישראל, כפי שאני הצלחתי להעביר שני חוקי יסוד כאשר כיהנתי בתפקיד יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת."


 קרדיט צילום: יהודה שגב

למידע נוסף בתחום זה