אריה זייף | סגן נשיא איגוד לשכות המסחר ולשעבר מנהל המכס והמע"מ | מאמרי דעה | 31/05/2015

חושבים שביטול מע"מ יגביר את התחרות? חישבו בשנית

אסור לבטל את מס הערך המוסף על מוצרי מזון. המע"מ התבסס כאחד המסים החשובים במערכת המס, אשר מהווה כיום כ-40% מכלל הכנסות המדינה ממסים, והצלחתו הגדולה מבוססת על היותו בשיעור אחיד ולרוחב כל המוצרים והשירותים. שינוי בתפיסה זו יצור דינאמיקה על פיה המס יוטל על מוצרים או שירותים שונים ובשיעורים שונים.

בשנת 2014 עמדה הגבייה של המע"מ (לא כולל יבוא בטחוני) על 85.7 מיליארד ₪ לעומת גביית מס הכנסה שעמדה על 114.5מיליארד ₪ וגביית מס קניה על 17.8 מיליארד ₪. 

כמו כן, לא יהיה נכון להנהיג בישראל מע"מ דיפרנציאלי. משמעות הפיכת המע"מ למס דיפרנציאלי הינה שבירה חמורה של אחידות שיעורי המס. ברגע שעקרון האחידות ייפרץ, לא ניתן יהיה לעצור את הסכר. ההשקפה על איזה מוצרים להטיל מע"מ ועל איזה לא אינה השקפת קבע אלא ראייה ערכית שעשויה להשתנות, גם משיקולים פוליטיים, למשל: תרופות, ספרי לימוד לילדים, ביגוד בסיסי לילדים ועוד.

היוזמה לבטל את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים אולי נובעת מתוך רצון טוב על מנת להשיג פתרון מהיר לבעיה המורכבת של יוקר המחייה, אך פתרון מהיר זה מצביע על הבנה מועטת מאד במערכת המס, חשיבותה ושלמותה. מהלך כזה יסכן את הכנסות המדינה ממסים, ללא תועלת אמיתית.

הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים לא תוליד תחרות אמיתית ובכך לא תתרום להוזלת המחירים לצרכן. הטיפול בהפחתת המחירים על מוצרי מזון צריך להיות פתיחתם לתחרות בשני מישורים: האחד, פתיחת המשק לתחרות מול יבוא מוצרי מזון. והשני, יצירת תחרות אמיתית בשוק המקומי עצמו. החלשת מנגנון המע"מ יעלה את הצורך בהעלאת שיעורי מסים אחרים, כמו מס קניה. מערכת המסים כולה תיסוג אחורה.

גם בעולם מכירים בערכו הרב של שיטת המע"מ בישראל. קרן המטבע העולמית ציינה כי שיטת המע"מ בישראל היא מהטובות בעולם, ומדינות אירופה אף מקנאות בשיטת המע"מ האחידה המונהגת אצלנו, שכן אצל חלקן מונהג מע"מ דיפרנציאלי, הגורם לקושי רב בגביית המסים ולרמאויות רבות. 

ביטול המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים לא תקל על יוקר המחייה ולא תסייע לשכבות החלשות. עדיף להפחית את המע"מ באופן שוויוני באחוז אחד על כלל המוצרים כך שכל האוכלוסייה, ובעיקר אלה המצויים בשכבות הנמוכות, יהנו מהמהלך. במקום לטפל במס על מכירת המוצר, עדיף לכוון את החשיבה להורדת מחירו של המוצר עצמו, ואין דרך אחרת לעשות זאת באופן משמעותי אם לא יופחתו מכסי המגן על יבוא מוצרי מזון.

הפחתת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים עשויה, במקרה הטוב, להפחית את מחירי אותם המוצרים , אבל חשיפת המשק לייבוא מוצרי מזון עשויה להפחית את מחירי המוצרים בעשרות אחוזים.

פיקוח על מחירים לא תמיד מוליד את הורדת המחיר הנחוצה. אנו לא זקוקים לפיקוח על מוצרים. אנו זקוקים לתחרות אמת. ותחרות אמת קיימת רק כאשר המשק כולו נחשף לתחרות עולמית.
 
מאמר דומה פורסם בביזפורטל 28.5.15
למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.