ניצן ארליך | יו"ר ועדת עסקים קטנים באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 05/03/2015

האם אתם תומכים בעסקים הקטנים?

במדינת ישראל כ- 500 אלף עסקים. 99% מתוכם מוגדרים כעסקים קטנים ובינוניים, דהיינו עד מחזור של 100 מיליון ₪ לשנה ו/או עד 100 עובדים. מחזורם העסקי של 80% מהעסקים הללו לא עולה על 1 מיליון ₪, כשרובם הינו עצמאיים.

רוב העסקים במדינה הינם עסקים קטנים המפרנסים מספר משפחות, חלקן במצב טוב וחלקן שורדות.

 בעל העסק הקטן הוא יזם, אך לעיתים אין לו אלטרנטיבות תעסוקה אחרות, דוגמת להיות שכיר במשרד ממשלתי זה או אחר.

על מנת לחדד את הנקודה, 99% מהעסקים הקטנים צורכים כ- 27% מהאשראי במשק בלבד. יתרה מכך, מדינת ישראל הקימה את הקרן בערבות המדינה, אבל בשנת 2014 רק כ- 5,000 עסקים קיבלו אשראי באמצעות הקרן , דהיינו רק  1% מהעסקים בלבד הסתייעו בקרן בערבות המדינה. כל יתר הקרנות במדינה סייעו בעוד כ- 2,000 הלוואות.

סך הכל  בשנת 2014 , קיבלו מכל הקרנות במדינה, הכוללות בין היתר את הסוכנות היהודית, קרן קורת וכדומה,  כ- 7,000 עסקים בלבד. טיפה קטנה מאד בים העסקים.

וכאן נשאלת השאלה, האם אנחנו, כצרכנים המבלים בקניונים ובמרכזי הקניות ו/או מבצעים רכישות באינטרנט, חשופים לפרסומות וצורכים מוצרים ושירותים, האם אנחנו באמת עושים את המאמץ לסייע לאותם עסקים קטנים להתפרנס?

התשובה היא לא.

תרבות הצריכה במדינת ישראל השתנתה בשנים האחרונות ועברה לקניונים ולמרכזי הקניות מחוץ לעיר, שרובם מאוכלסים ברשתות ולא בחנויות בודדות. מרכזים אלו מוכרים כ- 15% מהמכירות ממכירותיהם בשבת, כך שהמכירה בשבת הפכה ליעד מרכזי בתכניות העסקיות, כאשר העסק הקטן נפגע פעמיים. ראשית מבחינה חוקית הוא לא יכול לפתוח את העסק בשבת ושנית מבחינה גיאוגרפית, הוא לא נמצא במרכזי הקניות.).

רבים מאתנו הולכים לרכוש תרופות בבית המרקחת הגדול, ולא שמים לב שהרוקח ובית המרקחת השכונתי נעלמו. רבים מאתנו היו רגילים לקנות במכולת השכונתית אך גם הן נעלמו ומרבית הקניה עברה לרשתות. רבים מאתנו לא מייחסים משמעות לקניה ולמי היא מסייעת למעט מבדיקת מחיר המוצר, אבל האם זה באמת העיקר?

הפתרון טמון בכך שנשנה את החשיבה ונצא מהראייה הצרה של מחיר בלבד, שלעיתים היא אינה נכונה ומטעה.

ראשית, כל בעלי העסקים הקטנים ובני משפחותיהם יחשבו איפה לקנות - האם לעודד את הסופר הענק או את החנות השכונתית, האם את המוכר בשוק ו/או העסק הקטן. יתכן אף שהמחיר יהיה טיפה יותר יקר, אבל תחשבו על העסק שלכם כשאתם קונים.

שנית, על מדינת ישראל והגופים הגדולים כגון בנקים לאפשר לעסקים הקטנים הזדמנות לבצע את הקניות באמצעותם גם ע"י עדיפות במכרזים וגם על ידי העדפה מתקנת.

גם הבנקים הבינו שמנוע הצמיחה שלהם הינם העסקים הקטנים, אך עליהם גם לבצע רכישות באותם עסקים קטנים, להם הם מספקים אשראי.

שלא יובן שאני מציע להפסיק לקנות ברשתות חס וחלילה, גם שם מועסקים מאות ואלפי עובדים, אבל הצמיחה ועידוד העסקים חייבים להתחיל בשינוי ותמיכה ברכישה מעסקים קטנים במקביל לרכישותיהם מחברות גדולות.

בעלי העסקים הקטנים רוצים לחיות בכבוד. סייעו להם ובצעו את קניותיכם אצלם.

 

כותב המאמר הינו ניצן ארליך, יו"ר ועדת עסקים קטנים באיגוד לשכות המסחר ויו"ר אביב ייעוץ עסקי בע"מ 
מאמר דומה פורסם בדה- מרקר בתאריך: 5.3.15

 

למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.