אסף אלפסי | ראש ענף רכב וחלפים במכון התקנים הישראלי | מאמרי דעה | 07/01/2015

לנהוג חכם ובצורה מבוקרת

ענף התחבורה בעולם התפתח מאוד בשנים האחרונות, וכמותו גם בישראל. מספר הרכבים העולים לכביש כל שנה גדל בהתמדה, וכך עולה גם הסיכון למעורבות רכבים בתאונות. מנתוני הלמ"ס ניתן ללמוד שחלקן של המשאיות הגדולות (16 טון ומעלה) בתאונות קטלניות גדול פי 3.3 מחלקן היחסי בענף הרכב. במחקרים של רשויות התחבורה בארה"ב נמצא קשר ישיר בתאונות דרכים בין מצב העמיסה של הרכב לסיכוי להתהפכות. לדוגמה, הסיכוי להתהפכות עם רכב המיועד להסעת 15 נוסעים ומעלה גבוה פי 5.7 מכלי רכב המסיע 5 נוסעים או פחות. בהתחשב בעובדה שיחס המשקל בין רכב כבד לפרטי יכול להגיע עד לפי 60, המפגש בין כלי רכב כבד לכלי רכב כלשהו – קטלני.

נתונים אלה מגבירים את הצורך בפתרונות מידיים למצב, כדי לזהות בזמן אמת תרחישי נהיגה מסוכנים. אחד הפתרונות האפשריים והיעילים הוא מערכת ניטור נתוני נהיגה. התפתחויות טכנולוגיות ברכבים מאפשרת גישה למידע רב על ביצועי הרכב בזמן אמת. מערכות לניטור נתוני נהיגה מציעות פתרון לבעלי רכבים ומנהלי ציי רכב, למעקב ולהתרעה על אירועי נהיגה חריגים או נהגים בעלי פרופיל נהיגה בעייתי. ההתקנה פשוטה יחסית וללא פגיעה או חיבור ישיר למערכות הרכב. מעבר לכך, המערכות יכולות למדוד נתונים נוספים כדי לקבוע אחזקה חזויה, איתור תקלות בזמן אמת, נתוני תצרוכת דלק ועוד.

כיום קיימות מספר חברות המציעות התקנים לניטור נתוני נהיגה. באוגוסט 2010 מכון התקנים הישראלי פרסם תקן שנכתב ביוזמת משרד התחבורה, לאישור מערכות אלה.

ליכולות הבדיקה של מכון התקנים התווסף השנה ציוד מתקדם לבדיקת ביצועים דינמיים של רכבים, כדי לבדוק את התאמתן של מערכות מסוג זה לדרישות התקן. בימים אלה נדונה האפשרות להרחבת התקן והתאמתו לכלי רכב כבדים.

מכון התקנים הישראלי רואה חשיבות רבה כשותף פעיל בקידום פני התחבורה בישראל. המכון רואה בהגברת הבטיחות בדרכים נושא מרכזי. המכון חרט על דגלו לעשות כל שביכולתו לקידום התחבורה והבטיחות בישראל, תוך מאמץ מתמיד לשיפור, להרחבת הידע והיכולות, תוך שיתוף פעולה הדוק עם הגורמים האמונים על בטיחות התחבורה בישראל.
למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.