יקי אנוך | נשיא איגוד יבואני הרכב בישראל | מאמרי דעה | 03/12/2014

חוק רישוי רכב

אין מסובך יותר מתקנות יבוא הרכב והחלפים לישראל. כל מנהל במשמרתו ניסה לעשות סדר, מלווה בכוונות טובות. לרוב, התוצאה לא ענתה על צורכי השוק ולא עמדה בקצב השינויים. די בבחינת השינויים התכופים בנוהלי יבוא חלקי חילוף בעשור האחרון כדי לראות שכל שינוי שבא להיטיב יצא מקלקל.
אני מוכרח לשבח את שר התחבורה, ישראל כץ, שנרתם לאתגר עשיית הסדר באוסף התקנות, המסמכים וההבנות הלא-כתובות ופועל לחקיקת חוק רישוי רכב ולהסדרת הענף. חוק כזה, אם יתוכנן נכון, עשוי להביא לשינוי משמעותי שבסוף התהליך יביא לשיפור השירות והבטיחות לכלל הנהגים.

הבסיס לניסוח נכון של החוק, כך שישיג את המטרה, הוא בהתייחסות לכוחות השוק הכלכליים ולכלל המשפיעים העולמיים והמקומיים על מחירי המוצרים ועל הענף כולו, כולל השפעת היצרנים, שערי המטבע ומרכיב המיסוי. בנוסף, ענף הרכב הישראלי כבר היום עתיר רגולציה, הממלאת תפקיד חשוב בשמירה על בטיחות כלי הרכב והחלפים המיובאים לישראל ומאפשרת תחרות עזה בענף. באותה המידה, רגולציית יתר עלולה לגרור עלויות מיותרות לחברות בענף שיושתו בסוף על הצרכן.

מסגרת החקיקה, על הדרג המקצועי במשרד התחבורה להתייחס לכלל המשתנים הכלכליים והשפעות גורמי החוץ על הענף בארץ ולמצוא את האיזון הרגולטורי הנכון שיביא לשיפורו.

אתגר נוסף למשרד התחבורה הוא יישום החוק ואכיפתו. ללא אכיפה יעילה של החוק, הכוונות הטובות לשיפור השירות לציבור הנהגים לא יספיקו.

בעוד שבכוחו של החוק החדש לשפר את השירות והבטיחות לנהגים, הורדת מחירי המכוניות בישראל דורשת חשיבה מחדש על מרכיבי המיסוי. מס הקניה הגבוה המושת על רכישת מכונית חדשה, יחד עם גביית המע"מ והמכס, הופכת את הרכישה בישראל ליקרה במיוחד בהשוואה ליתר מדינות העולם. יבואני הרכב הישראלים הפכו, למעשה, לסוכנים לגביית מס עבור המדינה ומעבירים לקופתה כ-34 מיליארד ש"ח מידי שנה.

מובן שהמדינה תתקשה לוותר על סכום כזה, אך עם זאת, אני משוכנע שיש דרכים לגבייה צודקת יותר וחברתית יותר, באמצעות מס נוסף על נסועת יתר, בעוד שהמס במעמד הקנייה יכול להצטמצם. זה לא רק חברתי יותר, זה גם ירוק יותר.
 
פורסם בגלובס ב- 23.12.14
למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.