רוני הלמן | יו"ר איגוד הפנסיה הישראלי באיגוד לשכות המסחר | מאמרי דעה | 27/08/2014

מתחילים לחסוך לפנסיה – היום!

אין צורך להכביר במילים על חשיבות ההפרשה לחיסכון פנסיוני כבר בגיל צעיר. אז למה שלא נתחיל להפריש לחיסכון פנסיוני כבר בגיל 18, לחיילים בשירות חובה?
לאזרחים רבים במדינת ישראל אין כיום הסדר פנסיוני כלשהו. גם לרבים מאלו שיש להם הסדר פנסיוני, הרי שיתרת הצבירה שלהם נמוכה משמעותית, והם מקבלים קצבה שבקושי מאפשרת קיום בכבוד בגיל השלישי. מה שמאלץ את הדור שלנו לתת חשיבות עליונה לנושא הפנסיה מגיל מאוד צעיר.

חיילות וחיילי צה"ל מקדישים את מיטב שנותיהם ומרצם למען המדינה, ולכן חשוב להבטיח את עתידם בהגעתם לגיל הפרישה. החיילים משרתים בצה"ל עבור סכומים זעומים, אולם אין משמעות הדבר שתקופה זו לא צריכה להיחשב לצבירת ותק בקרן הפנסיה. מאידך, צעירים רבים שאינן משתלבים בשירות צבאי סדיר, מוצאים עצמם בשוק העבודה בו הם מתוגמלים בשכר גבוה יותר, ואף זוכים לתנאים פנסיוניים. דבר היוצר פערי פתיחה משמעותיים בין צעירים בגילאי השחרור.

ברור כי ישנן מגבלות תקציביות המונעות הפרשה פנסיונית לחיילים. אולם, נוצר מצב אבסורדי בו חיילים משוחררים אשר לרוב משתלבים לראשונה במעגל העבודה, נאצלים 'לספוג' חצי שנה של אי הפרשה פנסיונית, בעוד חבריהם שלא שירתו ועבדו במקום עבודה אחר, זוכים לרצף הפרשות פנסיוניות. ההסבר לכך הוא שכיום צו ההרחבה לפנסיית חובה במשק, קובע כי במשך ששת החודשים הראשונים במקום העבודה, לא יפרישו לעובד להפרשות פנסיוניות, זולת אם העובד כבר היה מבוטח בביטוח פנסיוני במקום עבודה קודם, שאז יופרש לו מהיום הראשון לעבודתו.

הקרן לקליטת חיילים משוחררים במשרד הביטחון יכולה וצריכה לסייע בתהליך, ולהפריש לקרן פנסיה של כל חייל סכום שיחושב לפי אחוז ממשכורתו כפי שקבוע בחוק. הפרשות לחיסכון פנסיוני כבר בשלב השירות הצבאי, יבטיחו לאותם חיילים רצף חיסכון פנסיוני לכשישתחררו מצה"ל וישתלבו בשוק העבודה, מאחר והמעסיק החדש יהיה חייב להפריש לחיסכון פנסיוני כבר מהיום הראשון לעבודה.

בימים אלו של לחימה במבצע "צוק איתן", זה הזמן האולטימטיבי לחשוב על חיילי מדינת ישראל. חיילי מילואים, אשר במקום להיות עם המשפחה או לנהל עסקים כרגיל, התגייסו לפעילות מבצעית בשטח כדי להגן על המולדת. במקביל נרתמים למבצע גם חיילי סדיר המשרתים בשירות חובה, ועושים את כל שביכולתם כדי להחזיר את השקט לאזורנו. אלו "יענשו" על ידי המדינה פעם נוספת ביום השחרור, כאשר יתחילו לעבוד בעבודה אזרחית אך לא יהיו זכאים להפרשות פנסיוניות מהיום הראשון, מהנימוק, כן זו לא בדיחה, שהם הסכימו להתגייס לטובת המדינה ולא הלכו לעבוד כמו עמיתיהם שהתחמקו מגיוס! אם זה לא אבסורד, אז מה כן?

בנוסף, על המדינה לקדם מערך הדרכות לחיילים משוחררים, במסגרת היחידה להכוונת חיילים משוחררים (או במסגרת אחרת) לקראת החיים האזרחיים ובכללם היערכות להתנהלות פיננסית נכונה, וחשיבות החיסכון ארוך הטווח עוד בגיל צעיר.

על המדינה לקחת אחריות על קיום אזרחיה, וכן להעצים את המשמעות של שירות צבאי בישראל.
 
המאמר פורסם בביזפורטל 27.8.14
למידע נוסף בתחום זה
המידע המפורסם כאן הועבר במלואו על ידי המפרסם והינו באחריותו הבלעדית של המפרסם. ללשכת המסחר אין ולא תהיה שום אחריות, לנכונות המידע המפורסם ו/או לטיב השרות של העסק האמור.
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.