פאנל לאוטק או הייטק

השקעה בעתיד - החינוך הטכנולוגי משנה את פניו במקביל לתעשיית הרכב. בפאנל עלו מספר נקודות מרכזיות: יש מחסור גדול של בעלי מקצוע בענף הטיפול ברכב, יש להיערך לשינוי הטכנולוגי בעולם הרכב ולהטמעת מחשוב והי טק בכלי הרכב החדשים והצפויים בעתיד, קיימת ציפייה ממשרדי הממשלה המעורבים בנושא כגון משרדי הכלכלה, התחבורה והחינוך לפעול בנושא באופן נמרץ ויעיל, יש צורך בשיפור משמעותי של תדמית העיסוק בטיפול ברכב ומקצועות הרכב.

אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר תנועה משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, היום רואים יותר תחום של מחשוב ואלקטרוניקה בתחום הרכב, אמרתי לפני שנתיים שיהיה מהפך מתחום מהנדסי מכונות למהנדסי בקרה ואלקטרוניה שמתעסקים ברכב. מה שעשינו בשנים אחרונות, היות וגם הנושא של תדמית הרכב הוא נושא בעייתי וישנה מצוקה מאוד גדולה ונדרש כח אדם איכותי בתחום של מרכזי השירות. ככל שנתקדם עם השנים יהיו פחות כניסות לשירות, הרכב יהיה יותר עמיד ומתוחכם.אני מציג עובדות, מה שאני אומר, אנחנו התחלנו בפעילות ביחד עם גורמי המשק לפני 4 שנים, לראות איך אנחנו בעצם כן יוכלים לסגור את הפערים עד כמה שניתן. לפני 4 שנים משרד התחבורה עם משרדי הממשלה, ועוד, התחלנו בתהליך של לימוד בתחום האוטו, כבר מכיתה ט' ומעלה שזה, יצרנו תכנית בעיקר בבי"ס של משרדי החינוך, בו תלמיד שנכנס בכיתה זו ובכיתה יג' מסיים אם טכנאי בגרות, שזה נדרש מאיתנו וממשרדי הממשלה לשנות תכנית הלימוד, לשדרג את בחינות הבגרות, ישנו תואר ראשון לפני 4 שנים להנדסת רכב, תאור שני בטכניון ועוד.


עדנה גולן,
מנהלת כח המשימה להעצמת ההשכלה הטכנולוגית בענף הרכב: אנו לפני תקופה חדשה, צריך לשנות השפה, נכון שצריך להתמודד גם בהווה עם כח אדם מקצועי מיומן, אך צריך להסתכל קדימה, על העתיד הקרוב והרחוק, איך מביאים צעירים וצעירות לפה עם תכונות ומיומנויות גבוהות כדי שיראו בענף זה אופק וקריירה כי ענף הרכב משתנה לעינינו, הטכנולוגיות משתנות, זה ישנה את איך נתנייד בכבישים, יהיו לכך השלכות חברתיות, תרבותיות וצריך לדבר ולהציף את זה, יש להתמודד עם סוגיות אלה. אנחנו רוצים לשנות את סביבות הלימוד במוסדות שמכשירים צעירים וצעירות, להחליף את הסדנאות הישנות במעבדות מבוססות סימולטורים, מחשבים, לתקשוב, אמצעי הוראה מתוקשבים, רוצים להכשיר את מורי העתיד בענף הרכב, שיהיו בעלי מיומנויות גבוהות, הדור שלימד פעם הולך ונעלם, יוצא לפנסיה, חדשים לא מצטרפים ואנו חושבים ששינוי בגישת הציבור, ההורים והילדים במגמות הרכב יבוא מכח האדם ברמה הגבוהה ביותר ולשם אנו רוצים להגיע, לקחת מהנדסים, הנדסאים ולהכשירם להוראה בבתיה"ס. בנוסף לכך הולכים לטפל בכל הנושא של תדמית התעסוקה בענף הרכב, זה לא סוד שהענף נשאר מאחור. ענף הרכב לא עשה קפיצה והציבור לאמי כר מה שקורה, ההורים שצריכים לבחור מגמות לילדיהם לא רוצים שהם ילמדו שם כי הם לא מכירים אותם כי כשמגיעים רואים את הלופטים.


בתמונה מימין: בועז קורפל, רונן לוי, אבנר פלור, עדנה גולן, ערן קדוש, שולי אייל וכפיר כשריאן
קרדיט צילום: יוד צילומים

שולי אייל, מנהל אגף בכיר להכשרה מקצועית ולפיתוח כח אדם, משרד הכלכלה, אמר כי באמצעים המוגבלים שיש להכשיר הן נוער והן מבוגרים ואצלי ההכשרה דואלית, הכשרה משולבת חניכות. אני אקח ילדים ואכשיר אותם להיות אנשי האחזקה הבאים של טסלה, איפה הם יעבדו השבוע? כל דבר בעיתו, יש לי ילדים בתעשייה אווירית, כל דבר בעיתו, לא צריך להיכנס להיסטריה, אני לא חושב שבחיל האוויר החלו לפני 10 שנים לגבי ה- F 35. תפקידי כרגע הוא להכשיר לעולם התוכן הנוכחי כי אני חייב שהילדים יקבלו ההתנסות במקום ולכן לא יכול לקחת ילדים עכשיו וללמד את טסלה ולהגיד להם תשבו בבית אל תעבדו. אני באמת שמח שמשרד החינוך לקח החינוך הטכנולוגי צעד אחד קדימה עד יב' בגרות לצד מגמה, בן אדם שלומד עד כיתה יב' לומד פיזיקה לא ניתן לקרוא לו פיזיקאי, כך גם לחשמל. אם רוצים לחכות את אירופה, חניך ממוצא מקבל 579 יורו ממעסיקיו בחודש, בזמן שלומד להיות איש עבודה, אצלנו עובדים בשכר חניכות 17.6 ש"ח לשעה, איך תייצר מיתוג אם אתה שולח ילדים לעבוד בחינם ואתה מצפה שיעבדו וילמדו? זה לא עובד בשיטה זו.


ערן קדוש,
מנכ"ל עתיד רשת מכללות טכנולוגיות, הביא נתונים המלמדים כי אחוז גבוה מבוגרי לימודי מערכות הרכב מרוויחים שכר טוב וגבוה מהממוצע במשק ורבים מהם עברו ליזמות ולהקמת עסקים משלהם:  לומדים כ- 1100 סטודנטים מבוגרים, בפיקוח משרד הכלכלה, שבעצם זמינים יחסית לשוק העבודה באופן מהיר. בסקר שעשינו לאחרונה 73% מהבוגרים ב- 5 השנים האחרונמת השתלבו בענף הרכב, מרכזי שירות, מוסכים. 40% מהבוגרים שלנו מרוויחים מעל השכר הממוצע במשק, כ- 30% שפתחו עסקים עצמאיים, בקרב מבוגרים מדובר על תשואה אחרת של חשיבה, אנשים באים ללמוד מתוך כוונה ורצון לעבוד, הענף משווע לכח אדם איכותי. אנו מצפים שהמגזר העסקי ישתף איתנו פעולה.


רונן לוי
, יו"ר איגוד המוסכים, הענף הולך אחורה מנסים להיאבק בריכוזיות בזה שהממשלה עצמה גורמת לעסקים אלה ליפול, העלאות מחיר של הממשלה, קשה להתפרנס כשכל דקה נכנס אליך פקח בעניין מים, שפכים, המוסכים החיים שלהם היום מאוד קשים. להשיג מידע מיבואני הרכב, הוא צריך להביא מיליון יורו ביטוח כדי לקבל מידע, להתחבר ליצרן, החסמים גדולים, יש כאן ממשלה שמפריעה ובחלק מהמקרים זה בנושא הלימודים, הממשלה מנסה לקבל פיקודים. מי שצריך לנהל הלימודים זה איתנו, אנחנו מרכזי השירות, אנחנו צריכים לבנות תכני לימוד, אנחנו נחבר את הנוער, הבוגרים, ההצלחה של הגיוס למוסכים זה ההנדסאים. הבעיה של ההנדסאים הוא תכני הלימוד, אין לנו אפשרות להשפיע על תכני הלימוד, אנחנו מתחילים להכשיר מחדש אך לפני זה לא ראה מנוע ולא כלום, אנחנו צריכים לשלם להם יותר וגם עושים זאת, שכר המינימום אצלנו גבוה משכר המינימום במשק, מתחיל מ- 5,000 ש"ח ו- 6,000 ש"ח, פחחים מקבלים 10,000 ש"ח נטו. אנחנו משוועים לעובדים וזו לא הבעיה שלנו, הבעיה שאת הטכנולוגית נפתור, המדינה צריכה לתת לנו השירות ולא אנחנו להם, אנחנו צריכים להגיד להם איזה תכנים. אנו עושים זאת, גם בבי"ס התיכוניים היום אנו נכנסים, אנו כבר ב- 48 בתי"ס, זה צריך להיות גם חלק מהלימודים, גם אלה שרוצים לקבל חינוך מלא ולעשות מקצוע כמו פיסיקה.


אבנר פלור
: האינטרס הגדול ביותר של נושא זה הוא של משרד התחבורה, שיגיעו המון תלמידים לתחום הרכב, לכן, מה שאני אומר זה לא משרד החינוך ולא הכלכלה ולא הויכוחים בין גורמי המשק למשרדי הממשלה, הבעיה זה איך מושכים הדור הצעיר לתוך ענף הרכב, זו הבעיה. זה לא בעיה לא של מיליון יורו, גם תכניות הלימודים, גם המעשי, הכל קיים, גם החקיקה, הבעיה היא איך מושכים את התלמידים.

לכן, פנינו למשרד ראש הממשלה, ישנו מהלך של שותפות הציבור בשולחן העגול ביחד עם משרד הכלכלה והחינוך לראות איך מוציאים את העגלה מהבוץ וזו הבעיה. בכדי לשנות חלק מהדימוי והתדמית זה לנסות להביא את תחום לימודי הרכב כבר מהתיכון, לתלמידים ולבתיה"ס הטובים, אם נתחיל כך זה ירד למטה וזה לא הפוך.

למידע נוסף בתחום זה