הצעת החוק בעניין מתן פיצוי לעסקים נפגעי עבודות הרכבת הקלה תעלה לדיון בועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לקיים דיונים בהצעת החוק של איגוד לשכות המסחר לפיצוי בעלי עסקים הנפגעים מעבודות הקמת הרכבת הקלה בתל-אביב וסביבותיה.
לקראת הדיונים, הזמין איגוד לשכות המסחר חוות דעת מקצועית מחה"כ וסגן שר האוצר לשעבר, רו"ח ועו"ד יחזקאל פלומין, המגבה את הצורך בעיגון בחקיקה ראשית מתווה פיצוי והליכי בחינת תביעותיהם של בעלי העסקים הנפגעים מעבודות הפיתוח של הרכבת הקלה, כפי שמוצע בהצעת החוק של האיגוד.

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ועו"ד דן כרמלי, משנה למנכ"ל האיגוד, העבירו לחה"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ולחה"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לוועדת הכלכלה לנושא לתחבורה ציבורית, הצעת חוק פיצויים לבעלי עסקים נפגעי עבודות פיתוח הרכבת הקלה בעיר תל אביב וסביבותיה.

בעקבות זאת, חה"כ איתן כבל וחה"כ דב חנין, הודיעו לאיגוד לשכות המסחר כי בכוונתם לפעול לקידום הצעת חוק ולקיים דיון מעמיק במתווה המוצע בהצעת החוק, שהועברה אליהם ע"י האיגוד, עם פתיחת המושב הקרוב של הכנסת.

לאור זאת, בכוונת איגוד לשכות המסחר להציג, במסגרת הדיונים בוועדת הכלכלה של הכנסת, חוות דעת מקצועית, שהוזמנה ע"י האיגוד, מאת חה"כ וסגן שר האוצר (לשעבר), רו"ח ועו"ד יחזקאל פלומין, המגבה את הצורך בעיגון בחקיקה ראשית מתווה פיצוי והליכי בחינת תביעותיהם של בעלי העסקים הנפגעים מעבודות הפיתוח של הרכבת הקלה, כפי שמוצע בהצעת החוק של האיגוד.

במסגרת חוות הדעת מתייחס רו"ח פלומין, שכיהן בעבר בתפקיד סגן שר האוצר וחבר הכנסת, לצורך למסד בדין ולהתוות את המתווה הראוי למתן פיצויים לנפגעים מעבודות ההקמה של הרכבת הקלה.

רו"ח פלומין קובע בחוות דעתו:

"דווקא הניסיון הלא טוב בטיפול במפגעי פרויקטים תחבורתיים, מביא למסקנה כי הטיפול בנזקים העלולים להיגרם כתוצאה מפרויקט הרכבת הקלה בתל אביב חייב להיות מוסדר על ידי מעשה חקיקה ברור ומידי. אל לנו לשכוח כי בניגוד לשני הפרויקטים שהוזכרו, הרי שבמקרה דנן מדובר בהיקף נפגעים גדול בהרבה מהמקרים הקודמים, שלא לדבר על משך פגיעה ממושך משמעותית. אם נסקור את האמור לעיל לגבי מקרים שבהם מצאה המדינה לנכון לפצות גורמים שונים בעילות שונות, נגיע למסקנה כי המקרה דנן שבו פרויקט ממלכתי עלול להסב נזק לרבים ולתקופה ממושכת מצדיק ומחייב פיצוי שישולם על פי חוק בדרך מוסדרת שקופה ולא ניתנת לערעור. נציין כי הפיצוי שהוצע על ידי משרד הכלכלה על ידי הקצאת 20 שעות ייעוץ לכל עסק שנפגע, מהווה רק מעט מזעיר מהמגיע, ומצדיק שבעתיים את הגשת הצעת החוק הלוטה ברמה העקרונית, והחובה להסדיר סוגיה זו באמצעות חקיקה ראשית".

כמו כן, בחוות הדעת נסקרת ההיסטוריה של הטיפול הממלכתי בתביעות נזקים משמעותיות בשדה התחבורה הציבורית, כדוגמת הקמת התחנה המרכזית החדשה בתל-אביב והקמת הרכבת הקלה בירושלים.

רו"ח פלומין מסכם: "יש בסיס משפטי וציבורי גם יחד לתביעה לפיצויי בעלי העסקים אשר נפגעו או ייפגעו כתוצאה מתחילת עבודות הפיתוח לסלילת הרכבת הקלה בתל אביב רבתי, וכי הצעת החוק שנוסחה על ידי איגוד לשכות המסחר היא ראויה ועונה על הנדרש".

על פי הצעת החוק יינתן פיצוי הולם והכרה של המדינה בזכותם של בעלי העסקים הנפגעים לשיפוי הולם, בהתאם להוראות הצעת חוק זו, לרבות זיכויים בפיצוי, בסיוע, בהקלות והנחות ייחודיות בתשלומי מס הארנונה, ויוקם מנגנון הכרה ובחינה של תביעותיהם של בעלי עסקים, בדרך יעילה ומהירה: ההחלטה תינתן תוך 14 ימי עסקים מיום הדיון בפועל בתביעתו של בעל העסק הנפגע!

כזכור, נשיא איגוד לשכות המסחר דרש מראש הממשלה להעלות נושא זה על סדר יומה של הממשלה. "לא יתכן כי בעלי העסקים שבנו עסקים לגיטימיים בישראל יזרקו לכלבים בגלל פרויקט תשתית לאומי. הם לא צריכים להתרוצץ בין גורם ממשלתי אחד לגורם שלטוני אחר, כמי שמחזרים על הפתחים, ללא מענה מתואם ומסודר ברמת הממשלה כולה. על הממשלה מוטלת החובה של קבלת החלטות שתניב תאום מלא ומלייב בין כל משרדי הממשלה."

למידע נוסף בתחום זה