עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר בפנייה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי: "נטל הארנונה החריגה על עסקים בת"א כבד מדי ועלול להביא לסגירת עסקים בעיר"

"רצף האישורים החריגים אותם ביקשה מועצת העיר תל אביב להטיל על העסקים בעיר בעשור האחרון, מציג תמונה קשה של ניצול המגזר העסקי לצורכי גביית ארנונה. אני קורא לראש עיריית תל אביב להקפיא את ביצוע האישורים החריגים בשנת 2014 ולהפסיק את ניצול המגזר העסקי בעיר" # העסקים הקטנים בת"א שילמו בשנה האחרונה ארנונה של למעלה מ-340 ש"ח למטר, קרוב מאוד לתעריפי המקסימום # הארנונה למספרות קפצה ביותר מ-100% ובעלי עסקים עם גלריות שילמו מאות ואלפי שקלים נוספים.

"נטל הארנונה החריגה על עסקים בת"א כבד מדי ועלול להביא לסגירת עסקים בעיר". כך אומר עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ונשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז. בפנייה לראש העיר תל אביב רון חולדאי אומר לין "רצף האישורים החריגים אותם ביקשה מועצת העיר תל אביב להטיל על העסקים בעיר בעשור האחרון, מציג תמונה קשה של ניצול המגזר העסקי לצורכי גביית ארנונה. חלק מהאישורים הגדילו במאות ואף באלפי שקלים את תשלומי הארנונה לעסק בשנה". באיגוד לשכות המסחר אומרים כי העסקים בת"א בתחום המסחר והשירותים שילמו בשנה האחרונה ארנונה של למעלה מ-340 ש"ח למטר, קרוב מאוד לתעריפי המקסימום.

זאת ועוד, העירייה ביקשה וקיבלה אישורים חריגים בשנת 2012 להעלות את הארנונה למספרות ביותר מ-100% ולבעלי עסקים עם גלריות ב- 10% מדי שנה עד שהחיוב יושווה לחיוב המקובל בתעריף רצפה. זאת לאחר שבשנת 2012 הועלתה הארנונה לעסקים בתל אביב במסגרת האישור הכללי בשיעור של 3.1%, ובשנת 2013 בשיעור של 2.3%, גם כן במסגרת האישור הכללי - על פי חוק ההסדרים במשק המדינה.

לין קורא לחולדאי להקפיא את גביית הארנונה החריגה ולייסד דיאלוג רציף עם המגזר העסקי לפני הגשת בקשה לאישור חריג, על מנת לבחון לעומק את השלכותיו על העסקים.

מפניות רבות שהגיעו ללשכת המסחר ת"א והמרכז עולה כי בשנת 2012 הוסיפה העיירה חיוב ולפיו עסקים בעלי גלריות החלו לקבל דרישה לתוספת של 10% בארנונה בגין גלריות שגובהן עולה על 1.70 מטר וקיים בו מתקן בבניין קבוע לעליה. החיוב ימשיך לעלות עד שהוא יושווה לחיוב המקובל ברצפה. בלשכת המסחר מציינים כי הגלריה אינה בנייה חדשה ואין זו בדרך כלל רצפה חדשה, זהו ניצול טוב יותר של חלל החדר בתוך העסק, המשרת אלפי חנויות ועסקים ואין כל סיבה להתחיל ולדרוש ארנונה גבוהה עבורו.

בנוסף, עיריית ת"א הכפילה את הארנונה אותה היא גובה ממאות המספרות בעיר והחלה לגבות ארנונה בגובה של 346.28 ₪ למ"ר, במקום ארנונה של 151.28 ₪ שהייתה נהוגה עד כה. זאת באמצעות שינוי סיווג המספרות.

"השינויים אותם ביצעה העירייה ישיתו עלויות כבדות על העסקים בעיר אשר סובלים גם כך מתעריפים גבוהים מאוד" אומר לין. "התעריף הכללי החל על העסקים נכון לשנת 2013 עומד על 346.28 ₪ למ"ר (לאזור 1), קרוב מאד לתעריפי המקסימום לשנת 2013 העומדים על 351.02 למסחר ושירותים". לדברי לין השינוי ישפיע בעיקר על העסקים הקטנים, המהווים את רוב העסקים מתוך 50,000 העסקים הפועלים בעיר.

"האישורים לחיוב הגלריות ולשינוי הסיווג למספרות ניתנו במסגרת של אישורים חריגים שניתנו על ידי משרדי הפנים והאוצר באופן סיטוני ובניגוד לתכלית המרכזית של החוק", אומר לין. "רצף האישורים החריגים אותם ביקשה מועצת העיר תל אביב להטיל על העסקים בעיר בעשור האחרון, מציג תמונה קשה של ניצול המגזר העסקי לצורכי גביית ארנונה. על העירייה להקפיא ביצוע האישורים החריגים בעיר עד לקבלת החלטה משפטית בעניין בג"צ כנגד עיריית פתח תקווה, תוך קיום דיאלוג עם המגזר העסקי לפני הגשת בקשה לאישור חריג, על מנת לבחון לעומק את השלכותיו על העסקים בעיר".

למידע נוסף בתחום זה