עו"ד תהילה לוי לאטי | משרד עורכי דין זייסמן אהרוני גייר | סחר בינלאומי | מאמרים | 07/02/2016

סין: טיפים למניעת הונאות חשבון בנק

לצד חקיקה מתקדמת בכל הנוגע להגנות הקיימות בעולם החברות בסין, חברות רבות ברחבי העולם עדיין חוששות לייבא מסין. החשש נובע בעיקרו מהונאות, תחרות לא הוגנת והפרות של זכויות שונות על ידי הגורם בסין עמו מתקשרים. אחד הדברים החשובים שיש לקחת בחשבון כשפונים לעשיית עסקים עם חברות סיניות, הוא בדיקת פרטי החברה עמה אתם עומדים להיות בקשר. על אף השינויים שעוברת סין בשנים האחרונות ופתיחותה הגוברת למערב, עדיין נותרו הבדלים רבים בתרבות, בחשיבה העסקית וברגולציה שבין המזרח למערב.

ככל שמספר הספקים המציעים את מוצריהם בתערוכות ובאינטרנט גדל, כך גדלים גם מספר מקרי ההונאה כלפי חברות מערביות. אומנם הספקים מסין נוהגים להציע מחירים אטרקטיביים ולדאוג למצג איכותי ומשכנע, אך ישנם מקרים בהם מדובר בחברות לא אמינות, אשר לעתים כלל לא קיימות. בנוסף, התקשרות בדואר אלקטרוני וניצול המרחק הגיאוגרפי מאפשר לאותם אנשים לפעול בשיטתיות בכדי לבצע "עוקץ" בחברות המערביות.


מקרי הונאה שחוזרים על עצמם בשנים האחרונות הם כאלו שבהם גורם שלישי מתחזה לאיש הקשר של הספק בסין ומעדכן על "שינוי חשבון הבנק" בתירוצים שונים כגון בעיות רגולציה או פרוצדורה ממשלתית. היבואן הישראלי, שלעתים עובד עם אותו ספק כבר שנים רבות, מקבל אימייל מהספק ובו הודעה על "שינוי חשבון בנק", ולפיכך מעביר את המקדמה או את מלוא התשלום לחשבון הבנק החדש. לא לוקח זמן רב עד שהיבואן מבין כי הספק לא קיבל תמורה לסחורה והיבואן עצמו איבד את כספו למתחזה. בדרך כלל, הכסף המועבר ל"חשבון החדש" שכלל אינו קשור לחשבון הספק נמשך באופן מיידי והחשבון נסגר.


בכדי להימנע מהסיכונים שלעיל, ישנה חשיבות גדולה לביצוע בדיקה טלפונית עם איש הקשר המקורי של הספק לפני העברת התשלום ואין להסתמך רק על תכתובות באימייל. חשוב לתעד את פרטי חשבונות הבנק של הספק וההעברות, ולשים לב לכל דרישה לשינוי פרטי חשבון הבנק. בנוסף, אין להעביר כספים לחשבון בנק אשר נמצא בבעלות חברה או אינדיווידואל שונה מהספק עמו התקשרתם.


במידה ונפלתם קורבן למעשה עוקץ מסוג זה יש לפעול בהקדם האפשרי. במקרה שטיפלנו בו לאחרונה, חברה ישראלית הזמינה מוצרים מספק סיני עמו הם עבדו במשך שנים. במהלך הפעילות השוטפת בוצע תרגיל עוקץ, שבו הספק (למעשה, האקרים) פנה אל החברה דרך האימייל וביקש שיעבירו לו תשלום לחשבון בנק שונה במקום לחשבון הרגיל. הבקשה לוותה בנימוק ובמכתבים "רשמיים" עם חותמת הספק וחתימת יד מקורית שזויפה. לאחר ביצוע ההעברה, הבינה החברה שמשהו לא תקין ושבוצע עוקץ. הוגשה פנייה מהירה לבנק הסיני אליו הועברו הכספים בבקשה לעצור את ההעברה לפני שההאקרים ימשכו את הכסף מהחשבון. הבקשה התקבלה בבנק בסין והכסף הוקפא בחשבון. אולם, לצורך שחרור הכספים והחזרתו לחברה, הבנק דרש התערבות של גורם חיצוני - אישור מהמשטרה או החלטת בית משפט בסין. החברה פנתה באמצעותנו בבקשה למשטרה, ומחקירה שבוצעה התגלה כי בעל חשבון הבנק הרשום אינו קשור לעוקץ שבוצע, וככל הנראה נגנבה תעודת הזהות שלו כדי לפתוח את החשבון. החקירה אמנם לא הסתיימה אך החברה החליטה להמשיך ולפנות באמצעותנו לביהמ"ש המקומי במטרה לקבל החלטה ולאכוף אותה בבנק. במשפט שנערך הגיע אותו בעל חשבון בייצוג עו"ד וטען כי אינו קשור לעוקץ ושתעודת הזהות שלו נגנבה לצורך פתיחת אותו חשבון. בית המשפט אישר לשחרר את הכספים הנמצאים בחשבון ולהחזיר אותם לחברה הישראלית.

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.