תפקיד המשלח הבינלאומי

המשלח הבינלאומי השותף הלוגיסטי שלך

סחר בינלאומי כרוך בלוגיסטיקה חוצה מדינות: הובלה יבשתית, אחסון במסופים עורפיים, טיפול במטען והובלה בינלאומית. תהליך זה דורש תיאום בין גורמים שונים בשרשרת הלוגיסטית, על מנת לתזמן את ההובלה היבשתית למסוף המטענים בנמל בעיתוי שיפגיש את המטען בזמן המתאים לטעינה על אוניה או מטוס. מכאן חשיבותו של המשלח הבינלאומי כמוביל חוזי, שבין יתר תפקידיו יתאם, יוביל, יאחסן, יפרוק, יטען, יארוז, יטפל במסמכים, בהתאם לסוג השירות המבוקש ממנו.

האם נוכל לבצע עסקת רכש בינלאומית בלא להיעזר במשלח בינלאומי?
כמה מילים על המשלח הבינלאומי וחשיבותו כשותף לוגיסטי בשרשרת האספקה והלוגיסטיקה בסחר הבינלאומי.
שילוח בינלאומי הוא ענף בלוגיסטיקה העוסק בטיפול ושינוע מטענים, תאומי הובלה בינלאומית ותפעול מטענים, מול גורמים לוגיסטיים אחרים בנמלי ים ואוויר, במסופים ומול חברות ספנות ותעופה. המשלח הבינלאומי מהווה גורם ביניים המקשר ומתאם בין היבואן או היצואן לבין כל אחד ואחד מהשרשרת הלוגיסטית הארוכה בתהליך הסחר הבינלאומי. המקצוע "משלח בינלאומי" מעוגן בחוק סוכני המכס, סעיף 24 (א) ו- 24 (ב), בתיקון חקיקה משנת 1995, שיישומו הוחל בשנת 2000. ההגדרה הקצרה ביותר מתארת את המשלח הבינלאומי כמוביל חוזי המתחייב להוביל סחורה מנקודה A במדינה מסוימת לנקודה B במדינה אחרת על כל המשתמע מכך: הסדרת עמילות המכס, תובלה יבשתית, תובלה אווירית וכמובן הובלה ימית בנתיב המהיר האפשרי (עו"ד רועי גלעד, משרד עו"ד גרוסמן).
בין יתר תפקידי המשלח ניתן למנות: הכנת המסמכים הנדרשים לסחר הבינלאומי, איתור שטחים פנויים באוניות, רכבות ומשאיות, הסדרת ביטוח ימי, איחוד משלוחים של מספר יצרנים לאותו שוק יעד, טיפול בהגעת הסחורה לרציף המתאים והבטחת קבלתם של האישורים המתאימים, ארגון התשלום לכל הגורמים המעורבים ועוד. המשלח הבינלאומי פועל באמצעות רשת סוכנים הקשורים איתו בערים מרכזיות או באזורי סחר גדולים. לכן, ככל שהמשלח הבינלאומי מרושת יותר , כך יוכל לתת שירות טוב יותר, מהיר וזול יותר ללקוחותיו. משלח בינלאומי החסר קשרים עם סוכנים בינלאומיים יכול להיעזר במשלחים המחזיקים אמצעים לוגיסטיים גדולים יותר, תשתיות אחסון ואמצעי הובלה עצמאיים בטיפול במטענים של לקוחות.

האם אנחנו כיבואנים יצואנים נוכל לבצע את כל המשימות האלה בעצמנו?

כאשר המטען שלנו משונע במכולה מלאה נוכל לבצע חלק מהמשימות בכוחות עצמנו, בלא להיעזר בשירותיו של המשלח הבינלאומי. נוכל להזמין מקום באוניה, להזמין את המכולה אלינו למחסן, לדאוג לכל המסמכים הנדרשים ליצוא, או ליבוא, וקרוב לוודאי שבכך אנו עשויים לחסוך כמה מאות שקלים. אם יש לך את הידע, זמן פנוי ויכולת ביצוע, תוכל לחסוך כסף ולבצע חלק מהמשימות של המשלח הבינלאומי בעצמך. יחד עם זאת חשוב לזכור כי מובילים בינלאומיים (חברות ספנות וחברות תעופה), נותנות בדרך כלל פתרון חלקי שמתמקד בהובלה הבינלאומית בלבד, והן מתקשות לתת את השירות הנדרש "ממחסן למחסן". בנוסף, תפעול עצמאי של מטענים ביבוא או ביצוא בלא להיעזר במשלח בינלאומי דורש שיתוף פעולה הדוק ואמון הדדי בין הלקוח לספק שלו, כאשר האחריות היא משותפת והתיאום הנדרש הוא גבוה. לעומת זאת כאשר נשנע מטענים בשיטת LCL בקונסולידציה, נתקשה לבצע זאת בעצמנו בלא להיעזר בשירותי שילוח בינלאומי.

המשלח הבינלאומי הוא השותף הלוגיסטי שלך בשרשרת הלוגיסטית הן ביבוא והן ביצוא. נצל בתבונה את הידע והניסיון המקצועי שלו, העזר ברשת הסוכנים שלו, אמצעי התשתית וההובלה שלו, נצל את הקשרים שלו במסופים ומול חברות הספנות/תעופה. משלח בינלאומי מעניק לך פתרון לוגיסטי שלם לתהליך היבוא או היצוא. המשלח מלווה ונושא באחריות למטען לכל אורך השרשרת הלוגיסטית, החל משלב איסוף המטען מהמחסן ועד המסירה במקום שנקבע. למשלח מחויבות לשמירה על לוחות זמנים במסירה ללקוח, שמירה על שלמות המטען לאורך המסע, כאשר המטען עובר מכלי הובלה יבשתי לימי או אווירי, כאשר המטען מגיע למסוף מטענים, כאשר נדרשת טעינה ופריקה.

על הכותב:
הכותב משמש מנהל פורום סחר חוץ בלשכת המסחר תל אביב והמרכז, משלח בינלאומי מוסמך מטעם רשות המיסים, מרצה ויועץ בסחר בינלאומי www.danimoyal.co.il

למידע נוסף בתחום זה
המאמרים באתר זה משקפים את דעתו של כותבם ואין בהכרח חפיפה בינם לבין עמדות איגוד לשכות המסחר. במאמרים ו/או בידיעות ו/או בכל חומר אחר באתר אין משום המלצה או חוות דעת לפעילות או להימנעות מפעילות. קבלת החלטה כלשהי על סמך מידע כלשהו המופיע באתר הינה על אחריות המשתמש באתר בלבד.