מישל ברהנו | יועצת ללשכת המסחר הלאומית של אתיופיה | סחר בינלאומי | חדשות ועדכונים | 11/12/2016

אתיופיה: הענק העולה של מזרח אפריקה

אתיופיה היא הכלכלה הרביעית בגודלה באפריקה שמדרום לסהרה (Sub Saharan Africa) וצפויה להיות השלישית בגודלה עד לשנת 2025 ובכך לעקוף את אנגולה. בעשור האחרון נהנתה כלכלתה מצמיחה מרשימה, כאשר התמ"ג שעמד על 12.4 מיליארד דולר בשנת 2005 צמח ל61.5 מיליארד דולר (פי 5!) בשנת 2015, לפי נתוני הבנק העולמי. אחוז הצמיחה משנה לשנה היה למעלה כ10% בממוצע.  

 

עם אוכלוסיה של כמעט 100 מיליון תושבים, אתיופיה היא למעשה השוק הגדול ביותר במזרח אפריקה מבחינת מספר התושבים. לאתיופיה היסטוריה ארוכה ועשירה בתחום המסחר שהחלה לפני למעלה מאלפיים שנים. שלא כמו שאר המדינות המזרח אפריקאיות, אתיופיה שמרה על ריבונותה לאורך המאות ה18 וה19, כאשר עובדה זו מתורגמת כיום לתרבות יזמית עם מספר הולך וגדל של חברות הנהנות מפירות הצמיחה.     

 

בתמונה: העיר אדיס אבבה, בירתה של אתיופיה 

 

לאחר עשורים של שלטון ריכוזי וחוסר יציבות פוליטית, כלכלתה של אתיופיה נהנית בעשור האחרון משיעורי צמיחה חסרי תקדים. זרם ההשקעות הזרות (FDI) וכן תהליכי ההפרטה והתחזקות המגזר הפרטי, הניעו את המודרניזציה המהירה שחוותה אתיופיה בשנים האחרונות. יחד עם זאת, רמת החיים באתיופיה עודנה נמוכה בהשוואה למדינות כמו ניגריה, אנגולה ודרום אפריקה. כלכלתה מבוססת בעיקר על ענף החקלאות וניתן להרגיש בפער שבין השפע בערים הגדולות לבין הדלות שבאזורים הכפריים. 

בשנת 2008 השיקה אתיופיה את אחד ממרכזי הסחר בסחורות (Commodities Exchange) המצליחים באפריקה, המנהל סחר מקומי בסחורות בהיקף של 1.1 מיליארד דולר. כיום, מחירי הסחורות משודרים בזמן אמת ל32 מוקדים ברחבי האזורים הכפריים של אתיופיה. הסחורות נמכרות בקלות באמצעות שימוש במערכת טלפוניה ידידותית וזמינה. שינוי זה מייצג מגמה חיובית וקרקע טובה להשקעות ושיתופי פעולה.      

 

אתיופיה כשער לאפריקה 

אתיופיה מציעה למשקיעים גישה לשווקים נוספים ברחבי אפריקה, מתוקף היותה חברה בגוש הסחר של 19 מדינות מזרח ודרום אפריקה (COMESA) בו מתגוררים יחד כ400 מיליון תושבים. אתיופיה נהנית מיחסי סחר מועדפים עם החברות בגוש הסחר. כמו כן אתיופיה נהנית מפטור למכס על סחר עם ארה"ב תחת הסכם AGOA ועם האיחוד האירופי תחת הסכם EBA.

הזדמנויות ופוטנציאל לחברות ישראליות 

אתיופיה, השוק הכלכלי הגדול ביותר במזרח אפריקה ומהגדולים באפריקה כולה, מאופיינת בכוח עבודה מיומן וזול, יציבות פוליטית וכלכלית בשנים האחרונות ושיעור פשיעה נמוך בהשוואה למדינות אפריקאיות אחרות. הפיתוח המואץ בתחום התעופה הופך את אתיופיה למוקד תחבורה אווירית חשוב באפריקה, בהיבט של סחורות וכן של נוסעים.   

 להלן מספר תחומים בולטים:  

  • תשתיות תחבורה - במדינת הענק (שטחה פי 5 משל אנגליה), נושא פיתוח תשתיות התחבורה (בעיקר כבישים) זוכה לעדיפות עליונה. כרבע מתקציב הממשלה מוקדש לטובת העניין ותקציבים נוספים ניתנים על ידי קרנות סיוע בינלאומיות. בהתאם לכך ישנו צורך בייעוץ, ביצוע סקרי התכנות, תכנון הנדסי וניהול פרויקטים.  
  • חקלאות - למעלה מ80% מסך היצוא של אתיופיה הוא תוצרת חקלאית (שומשום, קפה, קטניות, טף) ומרבית האוכלוסייה עוסקת בענף החקלאות, כאשר העבודה נעשית לרוב באופן מסורתי. ישנו ביקוש הולך וגובר לשימוש בטכנולוגיות בתחום הזרעים, דשנים, השקיה, טיפול לאחר קטיף ועוד. 
  • ענף הבנייה - תהליך העיור, כחלק מפרות הצמיחה בעשור האחרון, מביא לצורך בבנייה של מתחמי מגורים, משרדים ומלונות. בהתאם לכך יש צורך בייעוץ, פיקוח, בקרה וניהול פרויקטים. 
  • ייצור מזון ומשקאות - אתיופיה מעוניינת להפיק ערך רב יותר מהתוצרת החקלאית הרבה על ידי עיבוד וייצוא מוצרי מזון. בהתאם לכך ישנו צורך בייעוץ בתחום הטיפול לאחר קציר, עיבוד תוצרת חקלאית וניהול פרויקטים. כמו כן ישנו עניין גם במודל הקואופרטיבים.  
  • הפקת חשמל (אנרגיה הידרו-אלקטרית ואנרגיה סולארית) - אתיופיה זקוקה לפיתוח מקורות אנרגיה, על מנת להבטיח את המשך צמיחתה. ייצור החשמל המקומי עומד על כ-10% בלבד מסך הביקוש במדינה. מרבית משקי הבית מנותקים מחשמל וגם אלו המחוברים (כ12%), סופגים ניתוקי חשמל יזומים, עקב חוסר היכולת לעמוד בביקוש. בעקבות כך ישנן הקצאות של תקציבים, תכניות פיתוח וכן תקציבי סיוע בינלאומי שמטרתם לשפר את העצמאות האנרגטית של אתיופיה. לאתיופיה יש פוטנציאל עצום ולא מנוצל לפיתוח אנרגיה ההידרו אלקטרית. מבחינה זו היא מדורגת במקום השני אחרי קונגו. המרחקים העצומים וריבוי הכפרים המרוחקים מקווי המתח, יוצרים צורך בפתרונות של אנרגיה סולרית Off-Grid.    

 

ומה הם בכל זאת האתגרים?

למרות הפוטנציאל הרב המוזכר לעיל, יש לזכור שמדובר באחת הכלכלות העניות ביותר באפריקה וכן בעולם. התרבות העסקית שונה לחלוטין ומהווה מכשול אמיתי בפני אנשי עסקים ישראלים המבקשים לעשות עסקים במדינה. קושי נוסף הוא במציאת המימון עבור פרויקטים בתחומים שלעיל, שכן הממשלה והרשויות המקומיות לא מסוגלות לרוב להשיג את המימון הנדרש. בנוסף, למרות היציבות הפוליטית בעשור האחרון, אתיופיה היא איננה מדינה דמוקרטית וישנן מהמורות המשפיעות על הכלכלה גם כן.    

 

ברצוננו להודות לגב' מישל ברהנו מלשכת המסחר הלאומית של אתיופיה שסייעה בהכנת הידיעה. 

האגף לקשרים בינלאומיים מזמין חברי לשכה המעוניינים בעשיית עסקים עם אתיופיה ליצור קשר עמנו בכתובת המייל Tomerh@chamber.org.il

למידע נוסף בתחום זה