הזמנה לסמינר בתחום החקלאות באמריקה הלטינית, 22.3.17

איגוד לשכות המסחר, בשיתוף עם המינהל לסחר חוץ במשרד הכלכלה ומכון היצוא, מזמין חברי לשכה לסמינר מקצועי בתחום החקלאות באמריקה הלטינית ולפגישות אישיות עם הנספחים הכלכליים הישראלים בקולומביה וצ'ילה, ויועצים בתחום החקלאות מארגנטינה.

בין הדוברים בסמינר: הנספח המסחרי בקולומביה, מר ארז זיונץ; הנספח המסחרי בצ'ילה, מר הדר שור; יועץ לענייני כלכלת ארגנטינה, מר פדריקו סמניוק ויועץ לענייני חקלאות בארגנטינה, מר פדריקו מאייר. בסיום הסמינר תינתן האפשרות לפגישות אישיות עם הדוברים, בכפוף לתיאום מראש.

תחום החקלאות באמריקה הלטינית נמצא ברגע קריטי שלפני צמיחה מטאורית: שטחים חקלאיים נרחבים לצד מיצוי חלקי ביותר של הפוטנציאל הטמון בהם – הופכים את דרום היבשת לכר פורה לטכנולוגיות ישראליות.


מועד
: יום רביעי, 23 במרץ 2017

מיקום: מכון היצוא, רח' המרד 29, תל-אביב


לוח זמנים
:

09:30-10:00  רישום ונטוורקינג

10:00-10:15  דברי פתיחה

10:15-10:30  ברקת קנפו, דסק אמריקה הלטינית, מינהל סחר חוץ, משרד הכלכלה

10:30-11:15  כלכלת ארגנטינה – התפתחויות ותחזיות לעתיד (באנגלית)
                     פדריקו סמניוק, מנהל פיתוח עסקי, Ecolatina  
                     הזדמנויות עסקיות בתחום החקלאות בארגנטינה (באנגלית)
                     פדריקו מאייר, Globaltecnos  

11:15-11:45  ארז זיונץ, ראש המשלחת הכלכלית בקולומביה

11:45-11:55  הפסקת קפה

11:55-12:25  הדר שור, ראש המשלחת הכלכלית בצ'ילה

12:25-12:45  צפריר אסף, מוסדות פיננסיים ושווקים מתעוררים, מינהל סחר חוץ

12:45-13:00  ג'מאל זועבי, כלי סיוע לתעשייה, מינהל סחר חוץ

13:00-13:30  הפסקת צהריים

13:30-17:30  פגישות אישיות עם:

  • ארז זיונץ, ראש המשלחת הכלכלית בקולומביה
  • הדר שור, ראש המשלחת הכלכלית בצ'ילה
  • פדריקו מאייר ופדריקו סמניוק, יועצים כלכליים לענייני חקלאות בארגנטינה. הפגישה תלווה בקצין הסחר של מינהל סחר חוץ בארגנטינה, מריאנו דוז'ובנה (Mariano Dujovne).

ארגנטינה – יתרון ישראלי בענף אסטרטגי

ענף החקלאות, המהווה כמחצית מהיצוא הכללי של ארגנטינה, מוגדר על ידי הממשל כענף אסטרטגי. עם פתיחת חסמי סחר בענף, מעניקה ממשלת ארגנטינה חשיבות רבה להגדלת היבול החקלאי ולשיפור התחרותיות בו. כיום נמנית ארגנטינה על יצואניות הסחורות החקלאיות המובילות בעולם. כך, על קצה המזלג: יצוא שמן סויה ולימונים (ראשונה בעולם), דבש ואפרסקים (שנייה בעולם) ותירס (שלישית בעולם). לפי ההערכות, צפוי היקף היבול החקלאי בארגנטינה לגדול בכ40%-80% עד לשנת 2020.
כמדינה היחידה מחוץ לאמריקה הלטינית, שלה הסכם סחר חופשי בתוקף עם ארגנטינה (ישראל-מרקוסור), נהנית ישראל ממעמד מיוחד. בהתאם, זוכות חברות ישראליות ליתרון מובנה בסחר עם ארגנטינה: ביטול הדרגתי של מכסים על 93% מהמוצרים הנסחרים בין ישראל לבין מדינות המרקוסור, כללי מקור גמישים נוחים ליצואן הישראלי וכן מנגנון ישיר ליישוב סכסוכים. לכך יש להוסיף את רוחות השינוי המנשבות בארגנטינה שלאחר הרפורמות הכלכליות הגדולות. בין הצעדים הנוגעים ישירות לתחום הסחר ניתן למנות את הסרת הפיקוח על שער הפזו, הסרת מגבלות על ייבוא, החזקת מטבע חוץ והשקעות ישירות וכן הפחתה משמעותית של מיסי יצוא והגדלת מכסות יצוא בחקלאות. בשנת 2017 צפויה הכלכלה השנייה בגודלה באמריקה הדרומית להתאזן ולהתפתח לכלכלה פתוחה ומתקדמת, המהווה שותפת סחר משמעותית ונהנית ממוניטין כלכלי בינלאומי.

במסגרת הסמינר יציג היועץ פדריקו סמניוק סקירה עדכנית על "כלכלת ארגנטינה – התפתחויות ותחזיות לעתיד". לאחריו, יציג היועץ פדריקו מאייר את ההזדמנויות והפוטנציאל הרב הטמון בעשיית עסקים עם המדינה.

קולומביה – לקראת משבר מזון גלובלי

עם 436 מיליון דונם של אדמות חקלאיות (שטח השווה לשטחן הכולל של צרפת וגרמניה), קולומביה היא בראש ובראשונה מדינה חקלאית. הכלכלה הרביעית בגודלה באמריקה הלטינית חולשת על תחומי יצוא חקלאי מגוונים ובהם: פרחים (שנייה בעולם), קפה (שלישית בעולם), אבוקדו ובננות (חמישית בעולם). בנוסף, מדורגת קולומביה גבוה במדדים העולמיים של יצוא קקאו, אננס, בקר וגידולי קני סוכר.

עם זאת, ולמרות הפוטנציאל האדיר בתחום החקלאי, מתקשה קולומביה להאכיל את תושביה ונסמכת על ייבוא מוצרי מזון. יתרה מכך, מחקר שערכה סוכנות המזון של האו"ם (FAO) מעלה כי קולומביה היא אחת מ-5 מדינות שעליהן להפוך ליצרניות מזון גלובליות כדי למנוע משבר מזון גלובלי בשנת 2030. עד לא מכבר הוסבר אי מיצוי הפוטנציאל הקולומביאני בשתי סיבות מרכזיות: האחת, היעדר טכנולוגיה מתקדמת בתחום החקלאות. השנייה, בעיות ביטחוניות המקשות על הגישה לשטחים חקלאיים נרחבים הנשלטים על ידי כוחות גרילה. הסכם השלום שנחתם זה עתה עם ארגון ה- FARC אמור ככל הנראה להביא לפתרון הבעיות הביטחוניות. האתגר הטכנולוגי, הנותר על כנו לפי שעה, טומן בחובו הזדמנויות רבות עבור חברות ישראליות. הנספח הכלכלי בקולומביה, ארז זיונץ, יפרט במסגרת הסמינר על הזדמנויות אלה.

צ'ילה – רעבה לפתרונות ישראליים 

קשה לפספס את השטחים החקלאיים הנרחבים הפזורים לכל אורכה של צ'ילה. לא בכדי מתחזקת המדינה תעשייה ענפה של גידול פירות מגוונים, ירקות, בשר למאכל, מוצרי חלב, פירות ים ודגה. בנוסף, נהנית צ'ילה מתעשיות משנה מתקדמות בתחומי היין, מיצים ובירה וכן מתעשיות עץ ונייר מפותחות במיוחד בדרום המדינה. היצוא החקלאי מהווה 32% מהיצוא הכולל של צ'ילה ועומד על כ-25 מיליארד דולר (נתוני 2014).

בשל האחוז הגבוה של הפעילות החקלאית במדינה נרשמים מאמצים רבים במגזרים הפרטי והממשלתי לייעל ולשפר את איכות המוצרים החקלאיים ורמתם. כיום, מציע השוק הצ'יליאני מגוון רחב של הזדמנויות לחברות ישראליות בתחומי מטרה כגון: אוטומציה חקלאית, מוצרים חקלאיים חדשים וזרעים, הגנה ממגפות, שימוש משני במים, ניהול שפכים ופסולת, אופטימיזצית תהליכים ואף שיפור גנטי של פירות. בעת האחרונה מגלה המדינה גם תיאבון רב לפתרונות לתעשיית הפירות והדגה. מצד הממשל ניתן לאתר דגש משמעותי ביותר על דיגיטציה של חקלאות ושימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים לניהול ופעילות החקלאים הבודדים ואיגודיהם. כך, למשל, ישנו עניין רב באפליקציות חכמות ובשימוש ברובוטיקה וברחפנים לטיוב הפעילות החקלאית במדינה. במסגרת הסמינר, יחשוף הנספח הכלכלי בצ'ילה, הדר שור, את ההזדמנויות, האתגרים והפעילות העתידית בתחום החקלאות בגזרתו.

 

לפרטים נוספים והרשמה יש למלא את הטופס שלהלן. חברות אשר יש להן עניין בפגישות האישיות, מתבקשות לציין בהערות עם אילו נציגים הן מבקשות להיפגש.

*
*
*
*
*
*
*
למידע נוסף בתחום זה